We hebben weer veel en leuke dingen gedaan het eerste blok (naast Spaans). Het draaide allemaal om voedsel.
Dus deden we proefjes en maakten we experimentele taartjes. Want hoe smaakt het als je verschillende soorten vulling gebruikt? Een beetje ongebruikelijk, zoals wortel, of tomaat in plaats van appel? Of alles door elkaar.
Sowieso leuk om naar aanleiding van een recept te rekenen en op de gram af precies alles af te wegen. En een paar eieren halen bij de kippen.
Kneden, afkoelen, uitrollen, vullen, in de oven, kijken of het klaar is, nog niet, dan een rondje me gusta … (zeggen wat je lekker vindt in het Spaans), het ruikt al goed, nog een keer kijken, nog een keer geduld. Het ruikt inmiddels al heerlijk. En dan zijn ze echt klaar. Even buiten zetten om sneller af te koelen want het is echt eind van de ochtend. Allemaal een kwart van ieder taartje om uit te proberen. Dat was een goed begin van de herfstvakantie.
Wat hebben we nog meer gedaan:
– Een mindmap met wat je allemaal over eten weet en ermee associeert.
-Van lego iets eetbaars nagemaakt, de anderen moesten raden wat het was.
– Proefjes, bv. met twee bekers cola, 5 minuten roeren in de ene en daarna verschil proeven.
– Smaakproefjes, waar zitten welke smaakpapillen op je tong? Hier merkten we dat de resultaten beïnvloed kunnen worden door (verkeerde) voorkennis, was ook heel leerzaam.
– Proefjes met proeven (met blinddoek), bijvoorbeeld:
Hoe werkt het als je spaghetti blauw is, heb je dan net zoveel trek in eten? Wat proef je eigenlijk nog als je iets heel anders (een ui) ruikt?
Lekker, een suikerklontje! Maar als je tong droog is dan proef je dus niks. En een zure boterham, hoe smaakt dat, en wat vind je na een paar happen?
– Voedselketens, hoe werken die en wat zijn de gevolgen van als er minder van een bepaald onderdeel in de keten voorkomt.
– Fruitkunst: eerst een ontwerp maken met plaatjes. Sommige kinderen gingen thuis meteen in de uitvoering en maakten hun ontwerp in het echt.
– We lazen samen een leuk boek: De koningin leert smakken.
Verder hebben de kinderen het spel Concept ontdekt, we hebben kennisgemaakt met nog een paar filosofen en hoe die denken. Er waren moeilijke raadkoffertjes gevuld (eentje met zelf gevouwen draakjes, daar kwamen we bijna niet uit).
Kortom, leuk en leerzaam en bijzonder.
Na de vakantie doen we nog een onderzoek naar suiker in eetwaar.
De KolibrieKlas is een initiatief om hoogbegaafde kinderen vanaf 9 jaar bovenschools verdieping en uitdaging te geven. Iedere week een ochtend met ontwikkelingsgelijken optrekken heeft bovendien een heel positief effect op zelfbeeld en zelfvertrouwen van de kinderen. Deelname draagt bij aan de cognitieve, sociale en emotionele ontwikkeling. Meer informatie vind je hier.