PlusKlassen


Voor creatieve breinen,
dagdromers en hoogvliegers

Heb jij zo’n creatief brein thuis rondlopen?
Is jouw kind een hoogvlieger?
Wil hij de hemel bestormen met zijn vragen?
Heeft hij meer diepgang nodig dan op school mogelijk is?


Een ochtend ànders les dan op school, voor creatieve enthousiastelingen, onderzoekers en probleemoplossers, dat kan in de PlusKlusKlas (5- t/m 8 jaar) en in de KolibrieKlas (9 tot en met 12 jaar).

TIJDEN

5 t/m 8 jaar: Woensdag van 8.45-12.00 uur

9-12 jaar: Vrijdag van 8.30 – 11.45 uur

LOCATIE

Florijnstraat Delfgauw

Kosten

Ouders betalen deelname per blok (van vakantie tot vakantie). Je investering is €16,- per uur.

Herken jij dit bij jouw zoon of dochter?


Je hebt een heel leuk weekend gehad met een ontspannen kind. Je hebt genoten van al zijn ideeën en vragen. En dan, op maandag begint de molen weer: naar school. Je vraagt je af en toe af waarom, want je hebt niet het idee dat hij daar veel leert, of in ieder geval niet de dingen waarin je kind wél geïnteresseerd is.

Het woord hoogbegaafd schiet af en toe naar boven, als je googelt herken je wel dingen: intens beleven, eigen humor, eigen aanpak. Is hij wel zo slim?? Op school zien ze het niet zo. Je kind past zich aan en gaat mee met de stroom, maar een blij kind zie jij niet.

En toch… soms zou je je kind haast liever zelf lesgeven, dan weet je tenminste zeker dat er onderwerpen langskomen waarin hij wél geïnteresseerd is, dan zie je zijn enthousiasme en leergierigheid weer. Nu lijkt het alsof hij ‘uitstaat’.

Trouwens, je kind zelf krijgt ook steeds minder zin om naar school te gaan lijkt het. De juf heeft beloofd om ander werk te geven, maar het komt er eigenlijk alleen maar op neer dat hij méér moet doen. Jij probeert hem toch te motiveren, maar diep in je hart zou je hem anders gunnen.

Aansluiting vinden met andere kinderen is lastig. Het lijkt wel of de andere kinderen jouw kind niet begrijpen. Hij voelt zich alleen, vindt het lastig om (passende) vriendjes of vriendinnen te vinden. Dat maakt school er ook niet leuker op.
Pfff.

HOE ZOU HET VOOR JE ZIJN ALS


Je kind ook door de week ontspannen zichzelf kan zijn, met al zijn vragen en ideeën? Hoe zou het zijn als je kind dingen krijgt op school die hem wel interesseren, dingen waar hij wel iets van leert?

Hoe zou het voor je zijn als je zeker weet dat er onderwerpen langskomen die je kind interesseren en áán zetten, lekker diepgravend en breed? Zodat hij zin heeft om ernaar toe te gaan en blij weer thuiskomt, vol verhalen over wat hij heeft meegemaakt? Waar hij voldoening voelt omdat hij hier echt wel moeite moet doen en door moet zetten om iets voor elkaar te krijgen.

Hoe zou het zijn als hij wel wordt gezien? Dat zijn grapjes begrepen worden, dat hij lol kan hebben en dat er opdrachten zijn waar hij over na kan denken? Vragen die een beroep doen op de talenten die jij zo goed bij hem ziet?

Hoe zou het zijn, als je kind kan omgaan met ontwikkelingsgelijken? Als hij (of zij) kan praten over de dingen die hem bezighouden en er wordt enthousiast gereageerd in plaats van dat andere kinderen hun schouders ophalen en iets anders gaan doen?
Hoe zou het zijn als hij spelletjes kan doen op zijn eigen niveau en zich begrepen kan voelen? Als hij echt ‘samen kan zijn’ met leeftijdgenootjes en onbekommerd zichzelf kan zijn?

Dat kan!


Als je je kind mee laat doen met een plusklas van Kolibrie kan hij wekelijks een ochtend anders les krijgen in een setting met ontwikkelingsgelijken. Het onderwijs is gericht op de talenten en interesses van hoogbegaafde kinderen. Een setting waar je kind zichzelf kan zijn, herkenning vindt en wel tot leren komt.

Dit gebeurt er als je kind meedoet:


Jouw kind krijgt de ervaring dat hij zich ergens helemaal thuis kan voelen, dat er om hem gelachen wordt, dat hij wel aansluiting ervaart. Je kind merkt dat hij in deze omgeving gewoon is, dat hij erbij hoort. Om zijn grapjes wordt nu gelachen en in zijn hoofd borrelen weer allerlei ideeën. 
Het zou zelfs kunnen dat hij thuís iets maakt of verzint over een onderwerp dat langskwam. (Vrijwillig, gewoon omdat het hem triggert en hij er zin in heeft!). Hij ervaart dat het soms nodig is om door te zetten. De andere dagen van de week, in zijn dagelijkse klas kunnen dragelijker worden. Dit is zo positief voor zijn zelfbeeld, dat hij zelfs een andere rol kan gaan spelen in zijn eigen klas.

Sluit je aan bij een Kolibrie-Klas en beleef het mee

Je investering voor een heel jaar plusklas is €1920,-

Lees de ervaringen van andere ouders:


‘Van tevoren had hij gezegd dat hij alleen maar even met mij wilde gaan kijken, maar zéker geen spelletje zou gaan doen. En toen bleef hij 2 1/2 uur plakken…..!?!
Robert is razend enthousiast over jullie lessen. Hij zegt dat het zo jammer is dat het zoveel dagen duurt voordat het weer woensdag is. Fijn dat hij het zo naar zijn zin heeft.‘


‘Hier een hele blije moeder ??. Mijn zoon vond het ontzettend leuk!! Geloof mij dat zegt heel veel! Ik maak K. zelden mee dat hij iets daadwerkelijk ‘leuk’ vindt, laat staan dat hij meedeelt elke woensdag terug te willen komen! Dit maak ik zelden mee, dus ik ben heel gelukkig! Volgens mij heeft hij het gevoel dat hij thuiskomt en dat kent hij niet! Dank!
Hij deelde mij mee dat hij zelfs een vriend had gevonden hoe mooi!
Dank dank! Dat dit bestaat!’


‘Wat bedenken jullie toch iedere keer een leuke invulling van de lessen. Super! Ook zo fijn om als ouders wekelijks de blog te ontvangen. Bij de laatste blog bedacht ik me dat het een kunst is om de kinderen zich zo veilig te laten voelen dat ze emoties gaan uitbeelden etc. Kortom, even een berichtje uit waardering.’


‘Hij wordt helemaal gelukkig hier en komt stralend thuis.’


Kom meedoen en schrijf je in

Hoe en wat

Veelgestelde vragen


Mijn kind is niet getest, mag het toch deelnemen?

Je kind hoeft niet getest te zijn om deel te nemen, als je denkt dat dit precies is wat je kind nodig heeft, dan gaan we (telefonisch) in gesprek.
School moet toestemming geven omdat de plusklassen onder schooltijd plaatsvinden.
Tot vijf jaar mag een kind overigens een dag school missen en hoef je formeel geen toestemming te krijgen van school (in goed overleg kan veel).

Hoe krijg ik toestemming van school?

Je krijgt een toestemmingsformulier gemaild. De directie van school kan dit invullen en ondertekenen.

Wat is het verschil met een normale plusklas?

Begeleiding van hoogbegaafde kinderen gaat verder dan het aanbieden van extra sommen en taken. Het aanbod en niveau van plusklassen op school is heel wisselend en niet altijd passend voor ieder hoogbegaafd kind. In de plusklassen van Kolibrie is het aanbod expliciet afgestemd op divergent denken, creatief denken, uitdaging op verschillende manieren. Om te ‘leren leren’ bieden we Spaans aan (met hulp van een docent en native speaker).

Binnen een school is het lastig om een groep samen te stellen met hoogbegaafden, goed presterende kinderen zitten daar ook in, waardoor niet altijd een goede match is.

Meedoen aan de PlusKlusKlas of Kolibrie-Klas kan bovendien een heel ander beeld van het kind geven dan op school gezien wordt. Ik kan als specialist naar je kind kijken en indien nodig met school in gesprek gaan.

Mijn kind is ‘thuiszitter’, kan hij meedoen?

Soms loopt een kind zo vast op school dat het uiteindelijk thuis komt te zitten. Dat kan allerlei redenen hebben. Een vervelende situatie, want ieder kind wil graag gewoon onderwijs krijgen en contact met leeftijdgenoten.
In zo’n geval gaan we in overleg wat er speelt en kan het kind (eventueel na persoonlijke kennismaking) proberen of een plusklas een oplossing kan zijn voor één dagdeel in de week.

De plusklas is echt iets voor jou, schrijf je hier in

Door wie?

Het onderwijs wordt ontwikkeld en uitgevoerd door:

Hilde Cromjongh, leerkracht en opgeleid ECHA-specialist in gifted education.

Hans Cromjongh, architect, docent natuurkunde en techniek, geeft les in de KolibrieKlas

Fátima Herrero, native speaker, docente Spaans en eigenaar van Nos Vamos ondersteunt de les Spaans in de KolibrieKlas (9-12 jaar)

Daarnaast zoeken we samenwerking met verschillende musea om thema’s meer diepte te geven. Thema’s die aan bod gekomen zijn, zijn bijvoorbeeld ‘havens en water’, ‘bouwen en architectuur’ en ‘archeologie’.