Het eerste blok na de zomervakantie zijn we gestart met het thema voedsel. Heel leuk, want iedereen heeft daar dagelijks mee te maken natuurlijk.
Er zijn wat nieuwe kinderen, we doen het voorstellen door eerst een persoonlijk papier in te vullen, daarop schrijven ze ook wat ze lekker en vies vinden (daar komen heel vieze dingen te staan natuurlijk 😁).
De kinderen maakten een mindmap, waar denk je allemaal aan bij het onderwerp eten? In eerste instantie blijft dit vooral concreet: allerlei dingen die je kunt eten komen op papier. Gaandeweg en met wat hulpvragen wordt het breder: je hebt warm en koud eten, je kunt in een restaurant eten, en waar haal je eten eigenlijk vandaan?
Niet alleen mensen eten, dieren doen dat ook. Daarom hebben we het concept voedselketen bestudeerd en er zelf ook een paar gemaakt door dierpoppetjes neer te zetten en later door een gestapeld torentje van bekers met op iedere beker een plaatje van een dier.
De beker die over de ander schuift eet het dier van de beker eronder op. De kinderen konden vrij kiezen welk voedsel/dier ze kozen. Wat er niet was werd getekend. Zo kwam er bv. een mens en een virus bij.
Het onderwerp leent zich goed voor onderzoekjes en proefjes en die hebben we dan ook gedaan.
Eerst met een vergrootglas je tong bestuderen, daar blijken allemaal puntjes te zitten die je smaakpapillen zijn. Daarna met een wattenstaafje uitzoeken welke delen van je tong gevoelig zijn voor welke smaak en dit noteren op een onderzoeksformulier.
Als vervolg daarop doen we proeven met proeven (met blinddoek), bijvoorbeeld:
Hoe werkt het als je spaghetti blauw is, heb je dan net zoveel trek in eten? Wat proef je eigenlijk nog als je iets heel anders (een ui) ruikt?
Lekker, een suikerklontje! Maar als je tong droog is dan proef je dus niks. En een zure boterham, hoe smaakt dat, en wat vind je na een paar happen?
Fruitkunst: Nog even heel anders naar fruit en groenten kijken: eerst een filmpje van Soup Opera, daarna zelf dingen maken met allerlei plaatjes. Je moet dan heel anders gaan kijken, meer op vorm. Hmm, dat is op deze leeftijd nog best lastig. Een dier lijkt zo toch wat minder op een dier dan gewenst.
De laatste bijeenkomst voor de vakantie gebruiken we om zelf te koken, iets feestelijks: pannenkoeken!
Iedereen krijgt een eigen recept. Het is iets teveel, dus er moet gerekend worden: alles door de helft. Hoe doe je dat met een ei?
Er wordt heerlijk geklooid en geëxperimenteerd met verschillende soorten meel en stukjes appel.
Als het beslag klaar is mag iedereen op de plancha een paar pannenkoekjes bakken. Gelukkig had iedereen er al eentje klaar toen er plotseling kortsluiting was en koken abrupt moest stoppen.
Verder deden we mindfulnessoefeningetjes, met Spaans hebben we kleuren geleerd en geoefend met leuke spelletjes. We hebben geleerd hoe je in het Spaans zegt dat iets lekker is of niet. Oftewel het was weer leuk en leerzaam.
De PlusKlusKlas is een initiatief om jonge kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong (5 t/m 8 jaar) bovenschools verdieping en uitdaging te geven. Iedere week een ochtend met ontwikkelingsgelijken optrekken heeft bovendien een heel positief effect op zelfbeeld en zelfvertrouwen van de kinderen. Deelname draagt bij aan de cognitieve, sociale en emotionele ontwikkeling. Meer informatie vind je hier.