Vandaag checken we of we wel goed gerekend hebben vorige keer, met de schaalstreepjes, de lineaal en de rekenmachine. Kloppen de afstanden die wij berekend hebben een beetje? Wij controleren dat met Google maps, die ook routebeschrijvingen levert en het aantal kilometers vermeldt.Dat is leuk! We zitten er niet veel naast, vaak maar een km of 20 tot 50 (en we gingen ver!).
Omdat de opdracht van vandaag is om een plattegrond van een vakantieparadijs te maken, bekijken we eerst hoe een plattegrond eigenlijk werkt. We starten met het beeld van de school waar we zijn met Google Earth, we kunnen rondlopen in de straat en zien alle huizen en bomen en auto’s. Dat is leuk, maar we kunnen niet zien hoe de straat om de hoek verder gaat.
We schakelen over op Google Earth vanuit de lucht, nu hebben we veel beter overzicht. We zien ook hoe groot het park eigenlijk is. De volgende stap is om hetzelfde gebied op kaart te zien. Geen auto’s of daken meer, alleen nuttige informatie.
Voor de lol zoomen we in Google Earth nog even steeds verder uit, tot we de aarde als wereldbol in het heelal zien hangen. We zien dan zelfs de zon verschijnen en snappen dat we een deel van de aarde donker zien.
We doen een visualisatieoefening. De kinderen doen hun ogen dicht en luisteren naar mij terwijl ik vertel dat ze in hun hoofd op een mooie plek zijn waar ze zich fijn voelen. Wat zien ze, waar zijn ze? Welke kleuren zien ze? Er gebeurt ook iets waar ik heel erg om moet lachen, iets onverwachts wat wel weer goed verklaarbaar is. Ik zeg namelijk dat rond mogen lopen. Ik bedoel in hun hoofd, maar ze doen het echt (met ogen dicht). Zelf zit ik ook met ogen dicht, en ik hoor allemaal stoelen schuiven….
Nou ja, we bespreken wie wat zag. Niet alle kinderen hebben een plaatje in hun hoofd, er zijn er ook die gewoon zwart zien.
We leggen de ontwerpopdracht uit. De kinderen moeten in een groepje eerst een lijstje maken wat ze allemaal in hun paradijs willen hebben. Ze kunnen daarbij denken aan ons onderzoekje van vorige week. Daarna schetsen ze een mogelijke indeling. Bij de meeste groepjes gaat de samenwerking erg goed, maar er valt hier ook nog iets te leren voor sommige kinderen. We bespreken alles aan het eind van de ochtend.
Hieronder een foto-impressie. Als je deze blog per mail krijgt, klik dan hier om de foto’s op de website op groot formaat te kunnen kijken.