De eerste blog weer van het nieuwe jaar. De PlusKlusKlas is gestart op een nieuwe locatie, op de Delftse Daltonschool, dat bevalt heel goed! Het is licht en ruim, de school heeft een groot, groen plein. Het is leuk om alle kinderen weer terug te zien!!
Zoals gebruikelijk starten we met spelletjes, dat zorgt ervoor de kinderen die toch nog een beetje onwennig binnenkomen zich als snel thuis voelen.
Daarna doen we twee rondjes, een eerste om ieders naam en hobbies even te horen voor een nieuw meisje, een tweede om allemaal iets te vertellen over de vakantie. Het thema is reizen, dus dat past er mooi in. Veel kinderen hebben iets meegenomen om te laten zien en bij te vertellen. Een meisje heeft een boekje over Rome bij zich, zij gaat nog op vakantie in herfstvakantie. Veel kinderen komen op allemaal nieuwe verhalen als ze anderen horen vertellen, doorassociëren doen ze makkelijk. Als we zouden willen konden we de hele ochtend praten. De tijd schiet weg!
Tijdens het eten en drinken bedenken de kinderen wat je allemaal moet bedenken als je op reis wilt. Waar je naartoe wilt, hoe je erheen gaat, wat neem je mee. Ze zijn ‘waar gaan we slapen’ even vergeten, maar die is ook belangrijk natuurlijk.
Ik presenteer een soort van raadsel, het zijn allemaal zinnen die gaan over mijn vakantie, zij kunnen misschien bedenken waar ik ben geweest. Het lukt ze niet helemaal. Dan laat ik dezelfde tekst zien met gekleurde eerste letters:
S chaap het belangrijkste dier
C ultuur: monster (van Loch Ness) en haggis eten (schapenmaag)
H oge bergen!
O p feestdagen een rok (mannen ook)
T ijdverschil een uur
L adingen regen en grote meren
A lles ver weg en lang rijden
N oordelijk op de kaart
D e hoofdstad is Edinburgh
Nu zien ze het wel! Na het buitenspelen krijgen ze de opdracht om zelf zoiets te maken van hun vakantieland. Dit is echt moeilijk, dat heb ik wel gemerkt toen ik het zelf ging maken, dus ik heb voor de zekerheid een alternatieve opdracht bij me. En inderdaad, iedereen heeft de letters wel opgeschreven, maar er komt niets, iedereen zit denkend omhoog te kijken. En dan, dan gebeurt het toch, een eerste letter wordt bedacht, wij helpen met vragen als ‘wat heb je gedaan, wat vond je leuk, wat heb je gezien?’.
Voor nog meer input en ideeën haal ik er een paar woordenboeken bij, voor sommigen een eye-opener dat er zulke boeken bestaan. Er is een jongen die bijna zo opgaat in het woordenboek dat hij de opdracht uit het oog verliest… Ze vonden het heel moeilijk, maar allemaal hebben ze doorgezet, allemaal hebben ze het afgemaakt (of één toch bijna afgemaakt). De resultaten zie je hieronder op de foto’s, vaak nog geïllustreerd met passende tekeningetjes.
Als je deze blog per mail ontvangt zie je foto’s op klein formaat. Wil je ze op ware grootte zien, klik dan hier.