Uncategorized


kolibrie-avatar

Blog

Blog 25 May 2016

Watermoleculen in actie in de PlusKlusKlas

Weer en klimaat is een heel leuk thema dat zich prima leent voor proefjes en leuke inzichten. Vandaag gaan we het hebben over watermoleculen en hun gedrag. En hoe kun je gedrag nou beter snappen en onthouden dan wanneer je het zelf speelt? Daarom spelen we vandaag dat we watermoleculen zijn.

Voor het ochtendprogramma begint, zien we een indrukwekkende spreekbeurt over dinosaurussen, alle kinderen vinden dat de jongen die hem geeft het heel goed doet.

Daarna bekijken we de proef die we vorige week achter gelaten hebben: een pot water met en een zonder deksel. Bij de pot zonder deksel is het waterpeil ongeveer een cm. gezakt, bij de andere pot is het peil gelijk gebleven. Blijkbaar verdampt water ook bij lagere temperaturen.

We zeggen de kinderen dat ze in watermoleculen veranderen. Eerst moeten ze samen bevroren water vormen: een ijsblokje. Ik zeg dat ze wel een beetje trillend mogen bewegen maar tegen elkaar aan moeten blijven. Daar gaan ze, wat doen ze het goed!

DSCN7116

 

Daarna laten we de temperatuur zogenaamd stijgen, zoveel dat ze vloeibaar worden. Ze mogen meer bewegen maar moeten steeds een andere molecuul aan blijven raken. Daarna maken we het nog heter: ze verdampen tot damp en mogen zich door het hele lokaal verspreiden.

Het is leuk om hen dit te zien doen, maar ook handig, want we kunnen er nu steeds op teruggrijpen: wat gebeurt er bij afkoelen en opwarmen.

We bekijken een filmpje dat kort en goed uitlegt hoe de waterkringloop werkt. Daarna is het tijd voor een verjaardag, eten en drinken en het raaddoosje. Na het buitenspelen maken we een heel grote tafel zodat iedereen het proefje goed kan zien. We gaan wolken maken!

Er staan grote glazen vazen op tafel, we gieten er kokend water in. We zien duidelijk dat er watermoleculen ontsnappen en verdampen. Om de lucht goed af te koelen doen we ijsblokjes op een bord dat we bovenop de vaas zetten. Nu zien we dat de damp weer vloeibaar wordt, er komt condens. Om een wolk te maken laten we een paar lucifers brandend in de vaas vallen. Zo ontstaan stofdeeltjes waar de de watermoleculen zich aan hechten en nu zien we echt een kolkende wolk ontstaan. Kicken!

Een kind vraagt of we een ijsblokje in het water willen gooien, wat gebeurt er dan? Dat is ook leuk, als je goed kijkt, zie je dat daar een soort stroompje vanaf ontstaat van de moleculen die van het ijsblokje komen en opgaan in de rest van het water.

De opdracht voor de kinderen is nu om een poster te maken waarmee ze uit kunnen leggen hoe de waterkringloop werkt. We kijken het filmpje nog een keer en bespreken wat er allemaal in moet komen, dan aan de slag. We hebben verschillende materialen klaargelegd, het is leuk om te zien dat ze er zulke eigen oplossingen mee bedenken. We bekijken nog even elkaars posters om geïnspireerd te worden, volgende week maken we ze af.

Ontvang je deze blog per mail en wil je de foto’s hieronder op ware grootte op de website zien, klik dan hier.