Peers4Parents


Emotionele begeleiding van je (hoog)begaafde kind

Het opvoeden van een (hoog)begaafd kind brengt zeker plezier, bijzondere momenten en voldoening.

Maar ook uitdagingen! Je hoeft maar op social media de posts van ouders te bekijken om een beeld te krijgen van de soms heftige zorgen, ervaren problemen en dilemma’s waar ouders tegenaan lopen bij het begeleiden van hun kind. Er is grote behoefte aan steun en aan (h)erkenning.

Hoogbegaafde kinderen, jongeren en volwassenen hebben emotionele behoeften en mogelijkheden die door anderen vaak over het hoofd worden gezien. De gevolgen daarvan kunnen ernstig zijn: niet alleen gemiste kansen en teleurstelling, maar soms ook groot verdriet en eenzaamheid.

Peers4Parents is een landelijk initiatief dat ouders ondersteunt in de emotionele begeleiding van hun (hoog)begaafde kinderen.

Wat leer je?

Peers4Parents helpt ouders om hun hoogbegaafde kinderen te ondersteunen

Empowerment

Uniek aan de oudergespreksgroep is dat ouders worden ondersteund in het vinden van hun eigen, persoonlijke manier om hun kinderen emotioneel te begeleiden. Zij vinden ’empowerment’, zodat ze vanuit hun eigen kracht naast hun kind kunnen staan.

In tien themabijeenkomsten worden diverse onderwerpen besproken. Aan bod komen onder meer: ‘Kenmerken van begaafde kinderen’, Intensiteit, perfectionisme en stress’, ‘Motivatie, enthousiasme en (onder)presteren’, ‘Idealisme, (on)gelukkig zijn en depressie’ en ‘Discipline en zelfmanagement’.
Meer informatie over het programma is ook te vinden op de landelijke website: https://peers4parents.nl/

Groei door verbinding

Ook in Delft

Peers4Parents oudergespreksgroepen bieden een veilige ruimte voor het delen van ideeën en strategieën in een ontspannen sfeer, begeleid door SENG getrainde facilitators. Stichting WEBB ondersteunt het initiatief Peers4Parents. We starten bij minimaal 10 ouders. Het is de bedoeling dat beide ouders/verzorgers meedoen.

Kosten

Deelnemen kost €495,- per ouderpaar.

Door de Coronamaatregelen is de start van de gespreksgroep uitgesteld. Wil je op de hoogte gehouden worden? Stuur even een mail.

James Webb over sensitieve en intense kinderen

Ervaringsverhaal


Desirée Houkema deelde haar verhaal op Linkedin, zij is Hoogbegaafdheidsspecialist en moeder. In dit stuk beschrijft ze hoe ze begrip vond, inzicht kreeg, gezien werd en (h)erkenning vond, en wat dat voor haar betekende.

Alleen op het schoolplein
Ik herinner me nog goed dat ik op het schoolplein stond en wat voor me uitstaarde toen een andere moeder naar me toe kwam, mijn arm aanraakte en me vroeg: “Hey, hoe gaat het met je? Ik zie dat het niet lekker gaat. Je staat hier steeds vaker alleen en je maakt je zorgen om je zoon, hè?” Wow, dit had ik niet zien aankomen. Ik keek haar aan en de tranen sprongen in mijn ogen. Het voelde bijzonder dat ze dit had opgemerkt en het was fijn dat ze me dit liet merken. Op dat moment was er even een kostbaar momentje van erkenning. Een uitzonderlijk moment in die periode en iets wat ik me daarom nog haarscherp herinner en dankbaar koester.
Steeds meer problemen
Inmiddels is het voor mij zo’n 18 jaar geleden dat ik als ouder in de situatie zat dat ik mijn creatieve, ondernemende, open-minded, altijd nieuwsgierig en bevragende zoontje steeds vaker niet meer herkende in wie hij was. 
Mismatch en zoektocht naar eigen weg
Intuïtief wist ik al dat dit te maken had met de mismatch tussen wie hij was en wat hij nodig had en de mogelijkheden die er waren in zijn omgeving om hierop aan te sluiten. Het was lange tijd een hele uitdaging om hierin een weg te vinden, zodat hij zich vanuit zijn creatieve eigenheid wel kon ontwikkelen op een manier die bij hem paste. Uiteindelijk heeft hij in deze zoektocht de ervaren belemmeringen weten te overwinnen, ermee leren omgaan en zijn eigen weg gevonden. Het gaat nu goed met hem en hij staat als volwassen jonge man van 22 stevig en zelfbewust in het leven.
Eenzaam in overlevingsmodus
Terugkijkend heb ik als ouder in de periode waarin het niet lekker met hem ging in een soort overlevingsmodus gestaan. Kennis en inzicht op het gebied van (hoog)begaafdheid had ik wel en veel expertise heb ik me ook daarna nog op diep doorleefd niveau verder eigen gemaakt. Maar… alleen in kennis en expertise hierover zit – weet ik inmiddels – niet de oplossing. Begrip, inzicht, gezien worden en (h)erkenning kun je alleen écht ervaren als je hierin gespiegeld wordt door anderen die jou zien en begrijpen op een diepere laag, in ‘peers’. Zowel mijn zoon als ikzelf misten dat enorm. Wat ik toen nog niet kon ervaren, was hoe diep en pijnlijk intens mij dit als ouder raakte, op een emotionele laag. De eenzaamheid die ik voelde als ouder en weerspiegeld zag in mijn zoon, herkende ik – onbewust – ook van mijzelf als jong meisje en later als vrouw.

Klik hier voor de rest van haar verhaal.

Herken je dingen?

Als je dingen in dit verhaal herkent is het een goed idee om aan te sluiten bij een Peers4Parent-gespreksgroep. Misschien twijfel je of je kinderen hoogbegaafd zijn? Er zijn heel veel verschillende soorten hoogbegaafde kinderen!

Door kennis te maken met andere ouders met andere kinderen en hun ervaringen krijg je steeds meer inzicht.

De gespreksgroepen worden steeds begeleid door twee SENG-getrainde facilitators.
Zij zijn zowel specialist hoogbegaafdheid als ervaringsdeskundigen.

De bijeenkomsten zijn tweewekelijks.

Wil je contact om te overleggen? Stuur een mail of bel even (06-41179934).

Boek