Kolibrie TalentKlas 5-8


kolibrie-avatar

Blog

Blog 29 March 2019

Hoe zit het met bloemen en vruchten? We leren observeren en ontleden

Verslag van woensdag 27-3-19

  • De zaden van de vorige keer zijn gedroogd. Het bakje van de meloen ligt behoorlijk vol. Hoeveel zaden zouden dat zijn? We doen een schatting. De meiden schatten (heel veilig) allemaal hetzelfde: 130. Ik denk 200, maar we zitten er allemaal ver naast! Daar komen we achter omdat ze gaan tellen, allemaal groepjes waardoor ze allemaal een serie getallen onder elkaar hebben staan. En zo zijn we ineens aan het reken. Wat blijkt? Alles bij elkaar zijn er 535 pitten geteld. En wij weten dat ze dat nog niet eens allemaal zijn.
  • Naar aanleiding hiervan vragen we ons af aan wat voor plant of struik een meloen eigenlijk groeit. We zoeken het op op internet.
  • Tijd voor een proefje. Om te ontdekken dat bloemen water door hun stelen opzuigen mogen de kinderen de stelen van witte tulpen in tweeën snijden (knippen bleek handiger). De ene helft in een ander glas plaatsen dan de ander en dan kleurstof toevoegen. Wat zou er gebeuren? Aan het einde van de ochtend was er (nog) geen verschil te zien. Wel zagen we hoe mooi de ecoline wolkig mengde met het water.
  • Ontleden, dat is uit elkaar halen. Dat kun je doen met taal (doen ze op school), maar ook met planten. Wij gaan zo uitvogelen hoe een tulp precies in elkaar zit. Is een ideale bloem hiervoor, want de stamper en stuifmeel bolletjes zijn duidelijk zichtbaar. We gaan proberen de onderdelen te drogen, net als in een herbarium. Dus netjes neerleggen tussen kranten en dan zo zwaar mogelijk belasten. We tillen er een knikkerbaankist, een kist met blokken en 20 liter potgrond op. Dat moet genoeg pletten zou je zo zeggen.
  • We bekijken de dia van de ontkiemde bruine boon van een kind en een filmpje hoe het zit met verschillende manieren van bestuiven en bevruchten.