Vorige week had ik het er al even over, om een kniplesje te geven. Veel kinderen gaven ook aan hun Matisse-werk af te willen maken.Dus staan we even stil bij hoe je dat nou eigenlijk doet, figuren knippen. De ene hand knipt, de andere beweegt het papier. De kinderen moeten gaan proberen de vormen van Matisse een beetje na te maken. Nu ze merken dat het knippen ook anders, gedetailleerder kan, willen de meeste kinderen een heel nieuw papier om opnieuw te beginnen. Er is een groot verschil met vorige keer, beter geknipt, organischer vormen en mooiere composities. Voor sommigen ook best heel vermoeiend!
Compositie, ook zo’n woord om even bij stil te staan. Wordt ook gebruikt in de muziek, gaat over de plaats van de noten en de plaats van vormen ten opzichte van elkaar.
Een jongen had een interessant artikel gevonden over de Mona Lisa, daar wilde hij natuurlijk over vertellen.
Vandaag gaan we portretten maken. Een portret is een weergave van een hoofd. Picasso is een bijzondere kunstenaar, die op een heel eigen manier gezichten weergaf. De kinderen kijken een tijdje in stilte naar een aantal ervan. Wat valt op? De ogen zitten niet op gelijke hoogte. Er is veel kleur. Er zitten driehoekige vormen in. Het lijkt of er een schild op een wang zit.
Bij Picasso zie je verschillende kanten van het gezicht tegelijk! Dat gaan wij ook doen. Een portret met veel kleur en ogen van voren en van opzij, op niet logische plekken in het gezicht. Hoe doe je dat eigenlijk, ogen en monden tekenen? We doen het voor. De kinderen doen het met zwart krijt ook op gekleurde papiertjes. Die kunnen ze op hun portret leggen om te kijken wat een goede plek is.
Ze zijn tot het einde van de ochtend bezig. En trots! op wat ze gemaakt hebben. Volkomen terecht.
Hieronder een foto-impressie. Als je de blog per mail krijgt en de foto’s graag op de website wilt bekijken, klik dan hier.