We beginnen deze dag met presenteren van de gemaakte schimmels van vorige week. In twee groepjes, zo voelt het veiliger. De kinderen die het moeilijk vinden om uit zichzelf te vertellen, stellen wij vragen. Leuk om te zien dat kinderen die vorig jaar heel veel moeite hadden hiermee, nu graag het woord nemen.
Verder gaan we het hebben over gezond en ongezond, hoe zit dat eigenlijk, wat betekent het? Het eerste plaatje dat in de powerpoint zit laat twee mensen zien, de ene gevuld met gezond eten, de andere gevuld met ongezond eten. Het plaatje roept veel reacties op. Wat ze lekker vinden (veel van de niet zo gezonde dingen!), en welke ze zouden kiezen. Daarna bespreken we wat voedingstoffen zijn, waar ze voor dienen. Er zijn brandstoffen, bouwstoffen en beschermingsstoffen. Nu begrijpen we ook goed waarom je gevarieerd moet eten. Een kort filmpje dat de weg van het voedsel door het lichaam gedetailleerd uitlegt wordt zeer gewaardeerd. Ze willen het nog een keer zien. En daarna eigenlijk nog een keer :).
Het laatste plaatje is van een planeet in het heelal, met een ruimtevaartuig met een paar aliens erin. Wat zouden zij eten? De kinderen mogen het bedenken. Gezond of ongezond? Wat hebben de buitenaardse wezens nodig? En hoe heet dit eten? Sommige kinderen hebben even tijd nodig, maar uiteindelijk komen ze allemaal los. Ze bedenken, tekenen en kleien.
Uiteindelijk doen de juffen even voor hoe je ‘jabbertalk’ (fantasietaal) kunt spreken en toch best aardig kunt begrijpen waar het over gaat. Door toon en gezichtsuitdrukking werd wel duidelijk dat de klak nogal vies was, maar de woepsie daarentegen heel lekker. De kinderen vertellen gewoon nog even in het Nederlands wat ze gemaakt hebben.
Hieronder de foto’s. Als je de blog per mail ontvangt en de foto’s op de website wilt bekijken (daar zijn ze aanklikbaar tot groot formaat), klik hier.