We hadden een gevarieerde ochtend! Een van de vaders zag ons met batterijen bezig vorige week en herinnerde zich een leuke proef met een batterij, een potlood en een glas water, niet moeilijk, leuk om te doen. Nou, wij staan altijd open voor leuke proefjes natuurlijk!
En zo komt het dat we deze ochtend uitleg krijgen over vloeistof (limo, water, olie,…) en gas (zuurstof, gas van het gasfornuis), wat bomen nodig hebben (water, mest, licht –>zon). En over H2O (=water), hoe dat eruit ziet: een groot balletje O (zuurstof) verbonden met twee kleine balletjes H (waterstof). Het lukt de boom om de verbinding tussen zuurstof- en waterstofdeeltjes als het ware door te knippen (vader tekent uit op het bord).
Dit proces gaan we nu zichtbaar maken in een glas water met een batterij en een potlood en een stroomdraadje. Waarom precies een potlood is even niet zo interessant (of eigenlijk te ingewikkeld), maar als we het potlood en een electriciteitsdraadje in het water hangen, gaan we zien dat er belletjes uitkomen. Belletjes gas, zuurstof dus. Precies wat er gebeurt als je onder water adem uitblaast, dan ontstaan er ook bellen.
Gespannen kijken we wat er gebeurt. Het duurt even maar dan zien we inderdaad belletjes omhoog kringelen. Subtiel, maar zichtbaar. De vader heeft gelezen dat zout het effect heviger zou maken. Hij strooit wat korreltjes erin. Wow, dat geeft een hele stroom belletjes! Het blijft maar komen, dit zal zo doorgaan tot… de batterij leeg is.
De kinderen stellen allerlei vragen die doorassociëren tot het noorderlicht. De vader had glazig kijkende kinderen verwacht, maar ze hadden veel inbreng en vragen (de dingen tussen haakjes komen van de kinderen). Tja, dat heb je met onze doelgroep.
Heel leuk om te zien en mee te maken!
Het laatste deel van de ochtend hebben we een andere insteek op techniek bedacht, een beetje spannend wat het gaat worden. Eerst kijken we korte filmpjes van een machine in werking met de kijkopdracht om te kijken wat voor soort bewegingen ze zien. Daarna een paar fragmenten van het Nederlands Danstheater met de opdracht te kijken of ze bewegingen zien die te maken hebben met die van een machine. Leuk om ballet eens zo te benaderen. Ze zien wel een en ander.
Daarna gaan we een uitvoeringsopdracht doen: we maken samen een levende machine. We staan in een kring en maken machine-achtige bewegingen en geven fictief iets door aan het volgende onderdeel van de machine. Hoewel hier en daar wat rommelig zijn we verbaasd van de input van sommige kinderen. De jongen van wie het we het niet zo verwachten heeft een uitgebreid bewegingspatroon, tot hij vastloopt. Gelukkig pakt de volgende het weer op. Op een gegeven moment voegt er een geluiden toe, goeie! Was leuk om te doen en te zien evalueren wij later. Volgende keer meer van tevoren de structuur aangeven die we willen, dan kan het nog beter gaan.
Hier een voorbeeld gefilmd van hoe de machine werkte.
We hadden ook nog een jarige en een leuk gesprekje over of een robot nou een levende machinemens is. Oftewel: een gevarieerde ochtend! Zie ook de foto’s. Krijg je deze blog als email? Bekijk de foto’s op de site.