Uncategorized


kolibrie-avatar

Blog

Blog 04 December 2014

Waarom zit er lucht in paprika’s? We onderzochten het in de PlusKlusKlas

We doen vandaag verder onderzoek met het rode kool-sap en doen proeven met paprika’s en plantenbladeren. De vorige keer waren we niet toegekomen aan het toevoegen van een zogenaamde ‘basische stof’, soda, bij het rode kool-sap. Dat gaan we vandaag doen. Er was al een beetje verklapt dat de kleur zou veranderen in groen, maar dat willen we dan nog wel even met eigen ogen zien. Het rode koolsap is wat lichter van kleur dan we het achter lieten, we filosoferen nog even hoe dat kan zijn gekomen. Het effect van soda is indrukwekkend, we beluiten dat je de nieuwe kleur zee blauw-groen kunt noemen. We bekijken wat er gebeurt als we meer soda toevoegen. En als we weer azijn erbij gieten, maakt dat nog weer wat uit?

Vandaag ook een proef waarbij de vraag is hoe de lucht in een paprika komt. En wat gebeurt er als we er meer lucht bijpompen? We nemen de proef op de som. Er is een dof ‘boef’-geluid en bij nadere inspectie blijkt er een grote scheur in de paprika te zitten. We proberen het nog een paar keer. De dere paprika blijkt een lek te bevatten. Het is heel grappig om te zien: hij bolt helemaal op en zakt dan weer in. Dat stukje hebben we gefilmd:

http://kolibrie-talentcoaching.nl/blog/wp-content/uploads/2014/11/video-2014-11-12-11-24-12.mp4

We weten nu dat de paprika zo in elkaar zit dat er wel lucht in kan, maar niet eruit.

Verder doen we een onderzoekje naar wat er gebeurt als een blad van een plant geen licht meer krijgt: we tapen er een zwart papier omheen. Deze proef heeft tijd nodig, we gaan volgende week kijken wat het effect is. Op onze huid doen we ook een proef, we plakken er een pleister op, op deze manier krijgt dit stukje ook geen licht, wat zou dat voor effect hebben? Waarschijnlijk door de voorspellingen voor het blaadje, die weinig goeds beloven, willen een paar kinderen liever geen pleister. We hebben wel beloofd dat er geen gekke of pijnlijke dingen zullen gebeuren.

Als laatste smeren de kinderen de onderkant van een blaadje in met vet. Volgende week gaan we kijken of en welk effect dat heeft.

Foto’s van de dag: klik hier.