Vorige week waren de kinderen best druk, deze week gaan ze rustig samen dingen doen, voelt weer heel goed. Een kind mag rondlopen en foto’s maken. Dat willen er meer, ik maak een planning wie wanneer.
Spaans: Overhoren van geleerde woorden van het lijf. Iedereen heeft er goed aandacht aan besteed. Daarna werken op eigen niveau. Fátima en wij begeleiden. Eind van de les: huiswerk plannen, in ieder geval meer woorden van het lichaam: tot de benen voor deze week.
Waarnemingsspel: Iedereen loopt rond en kijkt goed om zich heen, wat is er allemaal te zien? Dan doet iedereen zijn ogen dicht en volgt er een vraag over het lokaal, bijvoorbeeld ‘Hoeveel lampen heeft dit lokaal’. Bijna niemand kan hier correct antwoord op geven. We doen nog een aantal rondjes, ook een paar kinderen mogen een vraag stellen. Grappig: als ik vraag waar het raadkoffertje staat wijst iedereen de goede kant op. Daar lag hun focus dus op een natuurlijke manier wel. Zo ervaren ze aan den lijve dat alles waarnemen onmogelijk en ze concluderen: ook onwenselijk is, want dan word je gek.
Raadkoffertje raden, of eigenlijk door goede vragen te stellen deduceren wat erin zou kunnen zitten.
We hebben het vandaag over ooggetuigen. Ter introductie vertellen we dat juf Fátima is vermist, de politie vraagt om een signalement. Met zijn allen bedenken we hoe ze eruitzag vanochtend.
Ehh, klopt dat helemaal? Heeft ze een ketting? Ja, een paar kinderen zeggen van wel. Wat voor ketting? Een jongen zegt stellig: een parelketting. Een ander denkt dat ook. Zo zien we ook in werking dat je herinnering beïnvloed kan worden door wat een ander zegt.
Twee kinderen spelen een interview, ze lezen hun rol. De een is journalist en stelt vragen aan een ooggetuige van een overval. We herhalen het nog een keer met twee andere kinderen, zodat iedereen goed kan luisteren wat er gebeurt. Door suggestieve vragen en stellingen worden bepaalde antwoorden gegeven. De interpretatie daarvan komt in de advertentie. De kinderen analyseren hoe waar het bericht is.
We eindigen met een moordmysterie. Er moeten voorwerpen aan personen gekoppeld worden. Wat hoort bij wie, en waarom maak je die koppeling? Goed om ernaar te vragen, want sommigen hebben een heel eigen overweging die je zelf niet zou verzinnen.