Spaans met vragen stellen aan elkaar over je familie.
Een bellenblaasraampje heeft ribbels, waarom eigenlijk? Meer oppervlakte zodat er meer zeepsop aan kan blijven hangen. We bekijken nog wat voorwerpen met ribbels m(motorblok, schoenen, chips), hoe zijn die functioneel? Kun je komende week alert zijn op andere voorwerpen met ribbels? Neem er een foto van, dan bespreken we.
Tijdens eten en drinken bespreken we een vooroordeel over hoogbegaafde kinderen: Hoogbegaafde kinderen vinden het leuk om moeilijke dingen te doen. Is dat zo? Nou, niet altijd. Soms is makkelijk fijn, iemand zegt: ik vind het fijn om hard te werken en doe dat ook altijd, maar het moet niet allemaal heel moeilijk zijn, fijn als het afwisselt, dan is het vol te houden. Maar iedereen kan wel iets opnoemen waarvan hij het fijn vindt om zich er echt in te verdiepen en aan te werken.
Wat voor opdracht kun je je herinneren op je eigen school waar je blij van werd? We horen allerlei invullingen die in één ding overeenkomen: het is open en zelf in te vullen. Sommigen kunnen helemaal niks noemen 🙁
Wetenschap leren kennen met een spel, het kan met Moendoes: uit allerlei bronnen over een nieuwe planeet en bevolking informatie zien te halen aan de hand van vragenkaartjes. De antwoorden liggen niet voor de hand en de kinderen worden regelmatig (tot hun frustratie!) teruggestuurd omdat hun antwoord niet klopt. We staan pas aan de start, volgende week verder.