Spel naar keuze. NB: sommige kinderen gaan meteen aan hun opdracht om een les te verzinnen rondom een zelfgekoze thema. Ze hebben materiaal meegenomen en hebben er zin in!
Spaans, werken op eigen niveau. Nabespreken: wie is tevreden, wie kan tips gebruiken?
Taal-plusbladen zijn nagekeken. We bespreken kort na wat opviel (onvolledig invullen, niks invullen).
Tijdens het eten en drinken leest een meisje haar schrijfopdracht voor school voor.
Domino-uitdaging: ieder groepje van drie kinderen krijgt 25 dominosteentjes. Wie kan de steentjes een zo groot mogelijke afstand laten overbruggen? Na het vallen meten we de afstand van het eerst tot het laatste steentje.
Iedereen gaat aan de slag, er worden tafels en kasten zo neergezet dat anderen niet naar hun oplossing kunnen kijken. Sommige groepjes halen er extra materiaal bij (er staat niet in de spelregels dat dat niet mag), anderen bedenken er valafstand bij.
Testen van de opstellingen. Bij een van de groepjes valt de eerste steen niet om. Slik. Wat nu? 0 cm rekenen? Sommige kinderen opperen om de helft van de afstand als hij het wel had gedaan te doen. Uiteindelijk besluit het groepje tot een score van 0. Liever eerlijk verloren dan oneerlijk winnen. Stoer!! Natuurlijk meten we wel ook de afstand van hun serie als die het wel goed had gedaan.
We ontdekken: risico’s nemen kan extra afstand opleveren maar kan je ook de das omdoen.
We overleggen waar verbeterpunten lagen. De kinderen die valhoogte hadden opgenomen in hun parcours, hebben er niet aan gedacht dat ze de steentjes van nog veel hoger kunnen laten vallen.
Yo! Het laatste kwartier een nog effectievere (= hoger geplaatste in dit geval) dominoserie maken. Of aan je specialismeles.