HB in beeld


kolibrie-avatar

Blog

Blog 11 December 2018

Meervoudige intelligenties inzetten om hb-kinderen te bedienen

We zijn geneigd om bij opdrachten voor hoogbegaafde kinderen vooral te denken aan cognitief moeilijk werk: moeilijker rekenen, moeilijkere teksten, dat soort dingen.

Maar er ligt ook een mooie verdiepingsmogelijkheid in de sfeer van meervoudige intelligenties. Ter opfrissing: er zijn er acht (onderscheiden door Gardner). Het onderwijs is gebaat bij meer inzetten ook op deze intelligenties, het is een goed uitgangspunt om verdieping mee te bedenken. Het kan werken als een ideeëngenerator.

Hieronder nog even op een rijtje welke intelligenties er zijn.

 

Laten we even bekijken hoe dit kan werken bij de aanpak van een bepaald thema, bijvoorbeeld kerstmis (nu we toch in december zitten).

1. Logisch mathematisch (rekenknap) –> oplossen van een (reken)probleem. Denk hier bijvoorbeeld aan een logistiek probleem, iets met een bepaald aantal kerstbomen die op een aantal plaatsen gebrackt moeten worden, wat is de handigste manier. Of laat een actie bedenken om geld op te halen voor een goed doel, hoeveel zou je daarmee kunnen verdienen? Doe een onderzoekje op school en verwerk dat in een tabel, bv. over de vraag wie heeft er een kerstboom? Wie doen er cadeautjes met kerst? Wanneer zetten mensen een kerstboom neer?

2. Visueel ruimtelijk (beeldknap) –> iets laten creëren in het kader van het thema. Bijvoorbeeld: bedenk een nieuwe kerstversiering voor in de boom/aan het raam/aan het plafond. Maak een fotoverslag van het klaarmaken van het lokaal voor kerstmis. Maak een animatiefilmpje van een kerstverhaal. Maak een collage die een goed doel ondersteunt.

3. Muzikaal ritmisch (muziekknap) –> bedenk een nieuw kerstlied of -rap en leer het de klas. Leer een bestaand kerstliedje te spelen op een instrument. Maak een plannetje voor de muzikale aankleding van het het kerstdiner op school. Maak een hoorspel over een kerstverhaal (leuk, allemaal geluiden bedenken en hoe die te produceren).

4. Lichamelijk kinesthetisch (beweegknap) –> bedenk een dans op kerstmuziek en leer die dans aan de klas. Bouw een eigen kerststal van hout/kosteloos materiaal.

5. Naturalistisch (natuurknap) –> hier liggen kansen voor kerststukjes, trek het iets breder, bijvoorbeeld door natuurlijke materialen te zoeken en die te gebruiken voor kerststuk of schilderij (takjes, steentjes, zand, herfstbladeren). In het kerstverhaal komen schapen voor, welke schapen bestaan er eigenlijk en wat hebben ze nodig? Bestaan er nog steeds herders? Hoe gaat dat tegenwoordig?

6. Interpersoonlijk (mensenknap) –> Doe een denkbeeldig interview met Jozef en/of Maria, bedenk/verzorg een gezelschapsspel voor de klas in kerstsfeer. Maak een gevoelscollage die past bij kerstmis.

7. Intrapersoonlijk (zelfknap) –> Schrijf een gedicht over jouw eigen kerstbeleving.

8. Verbaal linguistisch (taalknap) –> Maak een kwartetspel dat met kerstdingen (of december) te maken heeft.

Niet iedere intelligentie levert evenveel ideeën op. Uiteindelijk zijn het er meer dan uitvoerbaar waarschijnlijk. Je kunt prima verschillende intelligenties combineren.

Maar het kan aanleiding zijn voor kinderen om door te associëren en met eigen invulling te komen (motivatie! autonomie! betrokkenheid!).

Deze manier van werken is ook heel goed toepasbaar op zaakvakken. Laat eens een onderwerp uitzoeken gerelateerd aan geschiedenis, aardrijkskunde of natuur, en laat presenteren aan de klas. Het is verboden om dat via een powerpoint of werkstuk te doen (mag wel als basis om informatie voor jezelf te verzamelen). Ik heb hier al heel mooie voorbeelden van gezien!

Ben je geïnspireerd geraakt of heb je eigen ideeën gekregen? Deel het hieronder, ik ben benieuwd!