In de zomervakantie zijn we verhuisd met ons lokaal. Hans en ik hebben hard gewerkt om er een fijne ruimte van te maken waar iedereen zich prettig kan voelen. (Want ik ben ervan overtuigd dat inrichting een grote rol speelt in hoe je je voelt. Haha, nou, in ieder geval bij mij).
Dus iedereen stapte nieuwsgierig en soms een beetje onwennig naar binnen. Hoewel we ook een filmpje hadden gemaakt zodat alle kinderen al wisten hoe het eruit zou zien. Altijd fijn om alvast een plaatje in je hoofd te hebben.
Ons eerste thema dit jaar was ‘Sprookjes’, niet iedereen was daar meteen enthousiast over, maar er bleken leuke opdrachten aan verbonden.
Alle thema’s starten we met het maken van een mindmap: wat weten jullie er al van, welke woorden vind je dat erbij horen?
Er werden weer mooie en soms hyper-volle overzichten gemaakt. Soms haalden we er sprookjeskwartetten bij ter inspiratie.
Naar aanleiding daarvan hebben we verschillende lijstjes op het bord gemaakt: menselijke personages, dieren, locaties, accessoires en later nog een lijstje met voor welke dingen er gewaarschuwd wordt in sprookjes.
Naast de gewone sprookjes hebben we een aantal variaties op sprookjes voorgelezen, bv. De Gruwelijke Rijmen van Roald Dahl, of De Drie Wolfjes en het Vreselijk Valse Varken. Sowieso bleek voorlezen gewaardeerd te worden en we ontdekten dat bij veel kinderen niet alle verhalen bekend waren.
Leuk was om te merken dat er in ieder geval één meisje was dat thuis alle sprookjes voor zichzelf begon te lezen.
De eerste opdracht was er eentje waarin verschillende dingen samenkwamen: fantasie en praktische uitvoering (oa. ruimtelijk inzicht), en inleven en samen een voorstellinkje geven.
Ieder kind koos en maakte een eigen sprookjesfiguur van karton. In het lijf moesten twee gaten komen waardoorheen twee vingers konden steken die dan de benen vormen, zodat de figuur ‘echt’ kon lopen.
Daarna was de bedoeling dat twee figuren uit verschillende sprookjes elkaar ontmoetten en een soort diagloogje met elkaar hielden. Dus bv. een gesprekje tussen de Wolf van Roodkapje en die van de 7 geitjes.
De uitvoering bleek nog een uitdaging op zich. Want hoe groot moeten die gaten, en op welke plek. En hoe groot moet dan de basisfiguur zijn?
Als dat eenmaal duidelijk was en lukte (er moest ook weleens opnieuw begonnen worden), kregen sommige kinderen allemaal extra ideeën om het nog leuker te maken. Splitpennen werden gretig gebruikt.
Na afloop leggen we ieder kind een kort vragenlijstje voor om inzicht te krijgen in wat hij er moeilijk aan vond.
De toneelstukjes waren leuk om te zien, die werden verspreid over meerdere bijeenkomsten, ook omdat sommigen langer de tijd nodig hadden om hun figuren af te maken.
Het idee van dialoogjes hield geen stand, er werden variaties op de sprookjes en nieuwe verhaallijnen bedacht. Zoals altijd vond de rest van de groep het geweldig om te kijken, ademloos zitten ze dan te genieten.
Wat is eigenlijk een sprookje? Daar hebben we het ook over natuurlijk. We zien er een filmpje over.
Sprookjes lijkt op zich niet zo’n wiskundig thema, maar er bleken toch leuke rekenopdrachten mee te maken te zijn. Wij hebben ze eerst een aantal voorbeeldopdracht gegeven waar ze aan konden rekenen en vervolgens mochten ze zelf hun creativiteit inzetten om zelf nieuwe sommen te bedenken. Eerst hebben ze sommen die wij bedacht hebben uitgerekend (we hadden verschillende niveaus). Sommigen kwamen eraan toe om zelf sommen te verzinnen (niet altijd verbonden met een sprookje).
De kinderen in de klas hebben allemaal zo hun eigen voorkeuren en talenten. Om daaraan tegemoet te komen hebben we een aantal weken keuze-opdrachten. Er zitten heel vrije opdrachten bij en meer sturende (duidelijk wat het resultaat moet zijn). Als een kind zelf een eigen idee had was daar ook ruimte voor.
Dit stond er op het bord om uit te kiezen, indien mogelijk had ik er een stappenplan voor gemaakt:
Veel kinderen vonden het leuk om een doolhof te maken!
Verder hadden we een mooie les met muziekstukken luisteren. Het sprookje van Sneeuwwitje was opgedeeld in 5 episodes, de toverspiegel, de 7 dwergen, de boze heks, Sneeuwwitje is dood, en Sneeuwwitje trouwt met de prins . Welke muziek vind jij bij dat stukje passen?
Een mooie gelegenheid om actief te benadrukken dat hier geen goed of fout is, dat het is hoe jij het vindt en/of voelt. Jij bent even de regisseur hier. Heel fijn om een keer zo’n soort les te doen, wordt gewaardeerd.
De laatste bijeenkomst voor de vakantie was een lekkere: we gingen snoephuisjes maken!
Aan de slag met eieren (eiwit splitsen), poedersuiker (mengen met eiwit voor glazuur royaal), kaakjes en verschillende soorten snoep.
Leuk en ook lastig, want geduld nodig en inzicht in hoe je zo’n soort kaartenhuis kunt opbouwen.
Als het glazuur eenmaal droog is, is het echt een stevig huisje.
Iedereen nam het mee naar huis, hoewel ik bericht kreeg dat niet ieder huisje huis haalde… (Ze waren ook zo lekker).
En dan ontstond er nog een wat langer durend project, dat nog steeds verder gemaakt wordt tijdens speeltijd. Voor kerst moet hij wel af zijn, met alle snoep erop gelijmd en zo, dan kunnen we mooie foto’s maken ook.
Dit ontstond omdat we veel grote dozen beschikbaar hadden door een verbouwingsklus van Hans. En kinderen die niet zo warm lopen voor Spaans, maar wel voor bouwen en maken!
Dus aan de slag met gereedschap, Make Do, piepschuimsnijder en hele lijm.
Spaans doen alle kinderen op eigen tempo. Ze werken zelfstandig of met elkaar alle oefeningen uit het werkboek door.
Af en toe doen we iets klassikaal. Na de vakantie mocht iedereen een aantal dingen van de vakantie tekenen en het Spaanse woord erbij zoeken bv. Ook werkwoorden (en waar je die kunt vinden in het boek!) deden we samen.
Iedere week mag een ander kind kiezen welke oefening we gaan doen. De oefeningen zijn gericht op focus, aandacht voor ademhaling en bewegen. Soms wordt er samenwerking gevraagd.
Soms kiezen ze een oefening waarvan ik eigenlijk denk ‘oh, wel een beetje gedoe’. Zelf zou ik die dan overgeslagen hebben.
Maar nu doen we zoiets dan gewoon. Gelukkig hebben we er genoeg ruimte voor in de klas.
Hieronder een impressie.
We hebben een heerlijk plein tot onze beschikking, met grote bomen (en kippen). En tot nu toe redelijk tot goed weer. Dus ook buiten lekker bewegen en spelen.
We starten iedere bijeenkomst met een halfuurtje waarin de kinderen zelf mogen kiezen wat ze gaan doen. We hebben allerlei smartgames en andere spellen, wiebel- en friemelmaterialen, constructiespeelgoed, teken- en knutselmateriaal.
Voor veel kinderen hééél erg fijn.