Het laatste blok van dit jaar ontstond eigenlijk vanwege het thema van de proefjes, die gingen over duurzaamheid.
Milieu en zo, daar valt veel over te zeggen en te leren.
Vandaar dat onze eerste proef ging over het scheiden van verschillende soorten plastic. Er blijken allemaal codes op te staan die aangeven met welke soort je te maken hebt.
Nadat we die codes hadden geleerd startte het grote plastic afval scheiden.
Alle kinderen hadden wat meegenomen en zo ontstond eerst een grote chaos, maar zo kregen we inzicht over de verschillende soorten.
Daarna met een proefje ontdekt dat sommige soorten blijven drijven en andere zinken. Voeg je zout aan het water toe, dan kwam een soort dat eerst zonk nu bovendrijven. We hadden het dus over dichtheid, hoe zwaar iets is per L ten opzichte van elkaar.
Een andere proef die erg aansloeg: zelf bio-plastic maken. In de weer met pannetje, water, aardappelzetmeel en glycerine. En wat kleurstof, werd het helemaal leuk.
We moesten even goed uitvinden wat het juiste tempo van verwarmen was en zo.
Als je over duurzaamheid praat, speelt energie vanzelfsprekend een belangrijke rol. We speelden een spel dat de kinderen echt inzicht gaf in de verschillende belangen en overwegingen die op verschillende niveaus spelen.
We speelden met vier teams: er was een was regering, een gezin, een energiemaatschappij en een milieubeweging.
In drie rondes kregen ze keuzes die meer of minder positief voor de CO2-meter waren (die moest zakken). Aan de keuzes hingen geldbedragen, dus ze konden kiezen hoeveel geld ze ervoor over hadden. Overigens hadden ze allemaal eigen doelen en budget gekregen.
De energiemaatschappij moest winst maken, dus andere keuzes.
De regering kon verschillend beleid kiezen. Het grappige was dat er ook een regering was waar de leden onderling ruzie kregen over de beste aanpak. Heel realistisch was het allemaal!
En dus heel leerzaam.
Onze ecologische voetafdruk geeft weer hoeveel impact we hebben op de aarde door ons gedrag. Een filmpje legde heel goed uit hoe dat berekend wordt.
De kinderen konden daarna zelf sommen maken met verschillende voedselbronnen waaraan steeds een aantal vierkante hectometers gekoppeld was. Dat was echt goed opletten en gegevens combineren. De een deed dat makkelijker dan de ander.
Gewoon leuk (meer animo dan verwacht!): een bingo met plaatjes die allemaal met het milieu te maken hebben. Natuurlijk bespraken we eerst waar die plaatjes voor staan.
Ter afronding gaven we de keuze: maak iets in het kader van het milieu. Dat mag een poster, flyer, bordspel of Kahootquiz zijn, of iets anders als je daar een idee bij/voor hebt.
De meeste kinderen kozen voor een Kahootquiz, lekker op de laptop. Gelukkig heb ik ook een mooie poster en een paar spellen gekregen.
Het spelen van de Kahoot is sowieso dolle pret, want ze mogen een naam kiezen en een avatar samenstellen. En het programma houdt bij wie er wint met massa’s punten.
Er zaten leuke vragen over milieu bij, ook een paar die discussie opriepen.
Het jaar is omgevlogen, zo terugkijkend.
Fijn om te zien dat we zoveel kinderen gelukkig hebben kunnen maken met wat we doen.
Voor iedereen een heerlijke zomervakantie gewenst!
Daarna zien we elkaar weer op een nieuwe locatie, we gaan verhuizen naar een lokaal van de Delftse Tuin, Maria Duystlaan 2 in Delft.