Kolibrie TalentKlas 5-8


kolibrie-avatar

Blog

Blog 12 June 2023

Bouwen en architectuur in de PlusKlusKlas

Bouwen, een onderwerp dat veel kinderen boeit. Er is er altijd wel eentje die architect wel worden.

Plattegronden en gevels

Bouwplannen kun je overbrengen door er tekeningen van te maken.
We bekijken een heel oude handgetekende plattegrond van het (oude) station in Delft. Er staan ook gevels op getekend, die corresponderen met bepaalde zijden van de plattegrond. Mooi om te zien hoe gedetailleerd er vroeger versierd werd.

Meester Hans is architect, hij is begonnen met de hand te tekenen, maar nu wordt bijna alles op de computer gemaakt. Daar komen ander soort tekeningen uit, er zit ook kleur in de geveltekeningen bv.
Natuurlijk moeten de kinderen uitvogelen waar welke gevel zit en krijgen ze nog wat tekening gerelateerde vragen.

Daarna maken de kinderen eerst een plattegrond van de klas. Eerst even inschatten hoe groot de klas eigenlijk is. Sommige kinderen vinden het heel leuk om dit zo precies mogelijk uit te meten. We hebben een 100-meter en meester Hans heeft een lasermeter meegenomen, daarmee meet je superprecies van muur tot muur.
Ze krijgen wat symbolen die ze kunnen gebruiken zodat ze professioneel weer kunnen geven waar een deur zit en naar welke kant die opent bv.

Jouw ideale school

Hoe ziet dat er eigenlijk uit, jouw ideale school? Dat blijkt nog best ingewikkeld om goed te verzinnen zonder helemaal in een fantasieontwerp dat niet meer echt te bouwen zou zijn (bij Harry Potter kon ook alles, en games zijn ook een basis waaruit geput wordt).
Heel verschillend hoe er gewerkt en samengewerkt wordt. Hier en daar geven we tips. Er zijn kinderen die niet meer kunnen stoppen en heel gedetailleerd mooie ontwerptekeningen leveren.

Constructie

Hoe kun je een stevig bouwvolume maken? We laten voorbeelden zien van staalconstructies. De kinderen krijgen stroken wit papier en de opdracht om er een stevig huis van te maken. De manier om dat te doen (en niet iedereen denkt daar vanzelf aan) is de strook in de lengte door de helft te vouwen, zo krijgt de strook stijfheid.
Vervolgens kun je er een basiskubus van maken en verder opbouwen zoals jij wilt. Er kan nog een verdieping op, er kan een schuin dak op.
Hoe je de stroken goed verbindt is nog best een nadenkwerkje.


Meer constructie

En natuurlijk komt het echte bouwen met steentjes ook aan bod. De stenen zijn suikerklontjes, het cement suikerwater. We leren ook dat dit te waterig kan zijn, waardoor het gebouw sneller instort (lees ‘smelt’). Gevarieerde ideeën worden vormgegeven.

Wandeling door de wijk

Ons lokaal staat in een nieuwbouwwijk waar we dagelijks bouwactiviteiten zien en waar best wat aan architectuur te zien valt waarover je iets kunt vertellen. Zeker met een meester die architectuur als beroep heeft.
Dus we kijken naar metselverbanden en bouwdetails, horizontalen en verticalen, wat zou er achter die gevels zitten, dat soort dingen. Was lekker weer, een leuk informatief ommetje.

Gaudi

Omdat ik persoonlijk fan ben van Gaudi en hij uitdaagt tot echt andere vormen, mag deze architect niet ontbreken. We bekijken dingen die hij gebouwd heeft in Barcelona en zoomen in op details.

Proefje

Na de vakantie deden we zoals gebruikelijk een proefjesbijeenkomst. Deze keer gaan we aan de gang met aardappel. Die moet in stukjes gesneden, daarna een in gewoon en een in zout water doen. Wat is het effect? En hoe komt dat?
En daarna doen we iets met verschillende soorten chips, dat is een hit natuurlijk. Gewone chips en ovenchips gaan allebei in een eigen beker heet water. wat is het effect en hoe komt dat?

Spaans en ‘kom in je lijf-oefeningen’

Spaans: we gingen nog even door met de kleuren, oa. door sommenkleurplaten waar de kleuren in het Spaans vermeld stonden. Verschillend niveau sommen, de kinderen mochten zelf kiezen.
Met het thema bouw werkten we met woordkaarten. Op allerlei manieren hebben we de woorden uitgesproken en herhaald. Een keer met een grappige letterlijke samenwerkingsoefening: tweetallen werden met hun benen aan elkaar gebonden en om de beurt mocht een van hun bepalen waar ze heen gingen. De woordkaarten waren verspreid over het lokaal en de hal. Als je die bereikte was de bedoeling om het uit te spreken. Ook de verlegenste types doen dan gewoon mee.


De kom in je lijf-oefeningen zijn heel gevarieerd. Leuk om te zien dat het nu een vast en ‘gewoon’ onderdeel van de ochtend is geworden. We voelen altijd even na en bespreken soms. Sommige kinderen moeten even wennen, dan duurt het een paar weken voor ze echt meedoen.
Om het goede voorbeeld te geven doe ik zelf mijn ogen dicht bij bepaalde oefeningen en zeg dat ik dat fijn vind. De kinderen mogen zelf kiezen wat ze doen.

Het volgende thema tot de zomervakantie is water.