Dit is weer een leuk onderwerp, dat we gevarieerd hebben aangepakt. Dat deden we zo:
We gaan over geschiedenis werken, onze eerste start is even de eigen geschiedenis. Wat was belangrijk in jouw eigen leven? Welke mijlpalen vind jij belangrijk? Daar maken we vlaggetjes van die we aan een tijdlijn hangen. Sommigen moeten wel even op gang geholpen worden wat daar dan aan kan hangen. Sommige schrijven, anderen tekenen. Of allebei.
Later lieten we ze ook een mindmap maken over ‘geschiedenis’, wat is het, wat heeft er allemaal mee te maken?
Hoe komen we aan de kennis van hoe het vroeger heel lang geleden was en ging? Er zijn geen filmpjes of boeken over, dat bestond nog niet. We hebben wel tekeningen gevonden, hele bijzondere, in grotten. Daar lieten we voorbeelden van zien en daarna zijn we met natuurlijke materialen zelf verf gaan maken. Dat betekent eiwit scheiden van het geel en daarna mengen met een natuurlijke kleurstof (in dit geval kerrie en kaneel en paprikapoeder, dat zorgde ook voor een geurbeleving ;)).
Met die verf maakten de kinderen hun eigen rotstekening, van dingen die in de oertijd te zien zijn geweest.
Lekker actief: ieder kind krijgt een envelop met twee afbeeldingen die te maken hebben met de oertijd. Ze lopen rond en moeten iemand vinden die ook die afbeelding heeft. Daarbij mogen ze niet meteen zeggen wat erop staat, maar omschrijven wat er te zien is. Als ze een match hebben mogen ze allebei hun (zelfde) kaart op een verzamelposter leggen. Maar let op: ze mogen niet op dezelfde poster. Dat is dus nadenken hoe dit facet nog meer geplaatst kan worden. Bijvoorbeeld: een mammoet kun je bij thema ‘jacht’ leggen en bij het thema ‘voedsel’ of ‘wonen’.
Daarna kregen ze een soort werkblad waarop ze de drie belangrijkste dingen voor jagers-verzamelaars moesten tekenen en die voor de boeren.
De juf ging een beetje uit haar dak: Marktplaats afgeschuimd om oertijd-Playmobil te verzamelen voor de opdracht van vandaag. Uiteindelijk stond er een voorraad met poppetjes, sabeltandtijgers, mammoeten, zwijntjes, een paar hutten gemaakt van mammoetskelet en huid en allerlei andere dingen die in die tijd te plaatsen waren.
In groepjes van drie gingen ze een verhaal verzinnen dat in die tijd speelde. Ze mochten zelf kiezen of dat een informatief of een fictief verhaal werd. Sommigen werden uitgedaagd om extra elementen in het landschap te maken, een zwijntje werd aan zelfgemaakte spit gehangen bv. Ze verzonnen mooie avonturen.
We hebben nu kennis opgedaan over hoe de jagers-verzamelaars leefden en wat het verschil was met de eerste boeren. Dat gingen de kinderen verwerken in een dobbelsteenspel of een doolhof dat in de oertijd gesitueerd was. Mooi om te zien hoe de kinderen dat verwerkten.
Oh ja, en wie wilde kon van touw een klei een ketting met botjes maken zoals die in de oertijd gemaakt en gedragen werden.
De mensen in de oertijd maakten hun eigen keramiek. In de hunebedden zijn daar mooie voorbeelden van gevonden.
Wij hebben uit die tijd het bandkeramiek nagemaakt, met kenmerkende puntjes in banen erop als versiering.
Secuur werkje, was leuk om te doen.
Delft heeft een eigen archeologische dienst waar ze vondsten bewaren en bewerken. Daar konden wij een keer komen kijken. Dat was echt heel leuk! De kinderen mochten eigen voorwerpen meenemen die ze gevonden hadden. Niet alle vielen onder archeologie (dat gaat alleen over menselijke geschiedenis).
Daarna kregen we een rondleiding en zagen hoe vondsten eerst schoongemaakt worden voor ze netjes bewaard worden. Sommige dingen konden we goed zien omdat ze in vitrines stonden.
Ter afsluiting lag er een geweldige, heel grote puzzel op tafel: allemaal gebroken aardewerk dat de kinderen weer aan elkaar mochten plakken. Observatie van de begeleidster: de meeste groepen gaan eerst sorteren, deze kinderen gaan meteen aan de slag.
We hebben verder gewerkt aan kleuren en kleren. We konden hier leuke spelletjes mee doen die ervoor zorgden dat de kinderen met elkaar in gesprek gingen en uitgedaagd werden om het Spaans ook toe te gaan passen.
De kom in je lijf-oefeningen zijn heel gevarieerd. Leuk om te zien dat het nu een vast en ‘gewoon’ onderdeel van de ochtend is geworden. We voelen altijd even na en bespreken soms. Sommige kinderen moeten even wennen, dan duurt het een paar weken voor ze echt meedoen.
Om het goede voorbeeld te geven doe ik zelf mijn ogen dicht bij bepaalde oefeningen en zeg dat ik dat fijn vind. De kinderen mogen zelf kiezen wat ze doen.
Het volgende thema werd bouwkunde en architectuur, de blog volgt binnenkort.