Alweer even geleden. Dit was weer een leuk onderwerp, dat we gevarieerd hebben aangepakt. Dat deden we zo:
We gaan over geschiedenis werken, onze eerste start is even de eigen geschiedenis. Wat was belangrijk in jouw eigen leven? Welke mijlpalen vind jij belangrijk? Daar maken we vlaggetjes van die we aan een tijdlijn hangen. Sommigen moeten wel even op gang geholpen worden wat daar dan aan kan hangen. Sommige schrijven, anderen tekenen. Of allebei.
Later lieten we ze ook een mindmap maken over ‘geschiedenis’, wat is het, wat heeft er allemaal mee te maken? Daar weten ze al best veel van. Er komen ook overwegingen:
Hoe komen we aan de kennis van hoe het vroeger heel lang geleden was en ging? Er zijn geen filmpjes of boeken over, dat bestond nog niet. We hebben wel tekeningen gevonden, hele bijzondere, in grotten. Daar lieten we voorbeelden van zien en daarna zijn we met natuurlijke materialen zelf verf gaan maken. Dat betekent eiwit scheiden van het geel en daarna mengen met een natuurlijke kleurstof (in dit geval kerrie en kaneel en paprikapoeder, dat zorgde ook voor een geurbeleving ;)).
Met die verf maakten de kinderen hun eigen rotstekening, van dingen die in de oertijd te zien zijn geweest.
Lekker actief: ieder kind krijgt een envelop met twee afbeeldingen die te maken hebben met de oertijd. Ze lopen rond en moeten iemand vinden die ook die afbeelding heeft. Daarbij mogen ze niet meteen zeggen wat erop staat, maar omschrijven wat er te zien is. Als ze een match hebben mogen ze allebei hun (zelfde) kaart op een verzamelposter leggen. Maar let op: ze mogen niet op dezelfde poster. Dat is dus nadenken hoe dit facet nog meer geplaatst kan worden. Bijvoorbeeld: een mammoet kun je bij thema ‘jacht’ leggen en bij het thema ‘voedsel’ of ‘wonen’.
Daarna kregen ze een soort werkblad waarop ze de drie belangrijkste dingen voor jagers-verzamelaars moesten tekenen en die voor de boeren.
De juf ging een beetje uit haar dak: Marktplaats afgeschuimd om oertijd-Playmobil te verzamelen voor de opdracht van vandaag. Uiteindelijk stond er een voorraad met poppetjes, sabeltandtijgers, mammoeten, zwijntjes, een paar hutten gemaakt van mammoetskelet en huid en allerlei andere dingen die in die tijd te plaatsen waren.
In groepjes van drie gingen ze een verhaal verzinnen dat in die tijd speelde. Ze mochten zelf kiezen of dat een informatief of een fictief verhaal werd. Sommigen werden uitgedaagd om extra elementen in het landschap te maken, een zwijntje werd aan zelfgemaakte spit gehangen bv. Ze verzonnen mooie avonturen.
We hebben nu kennis opgedaan over hoe de jagers-verzamelaars leefden en wat het verschil was met de eerste boeren. Dat gingen de kinderen verwerken in een dobbelsteenspel of een doolhof dat in de oertijd gesitueerd was. Mooi om te zien hoe de kinderen dat verwerkten.
Oh ja, en wie wilde kon van touw een klei een ketting met botjes maken zoals die in de oertijd gemaakt en gedragen werden.
De mensen in de oertijd maakten hun eigen keramiek. In de hunebedden zijn daar mooie voorbeelden van gevonden.
Wij hebben uit die tijd het bandkeramiek nagemaakt, met kenmerkende puntjes in banen erop als versiering.
Secuur werkje, was leuk om te doen.
Als echte archeologen hebben de kinderen scherven geplakt. Dit is de ultieme puzzel natuurlijk. Ze bleven een beetje in dubio of dit nou echte scherven (opgegraven van vroeger) waren of niet, maar ze werden te zeer opgeslokt door het puzzelen om er nog veel over na te denken. Er zaten in ieder geval echte tussen gemengd :). De echte ‘pro’s’ hebben de ontbrekende stukken nog aangevuld met klei.
Spaans doet iedereen op eigen niveau in zijn werkboek. Daarnaast hebben we spelvormen gedaan die ook het spreken stimuleerden. Bv. met kaarten waarop mensen met gekleurde kleren aan staan afgebeeld. Ze krijgen een opdracht om aan elkaar te omschrijven hoe degene op de foto eruitziet.
De kom in je lijf-oefeningen zijn heel gevarieerd. Leuk om te zien dat het nu een vast en ‘gewoon’ onderdeel van de ochtend is geworden. We voelen altijd even na en bespreken soms. Sommige kinderen moeten even wennen, dan duurt het een paar weken voor ze echt meedoen.
Om het goede voorbeeld te geven doe ik zelf mijn ogen dicht bij bepaalde oefeningen en zeg dat ik dat fijn vind. De kinderen mogen zelf kiezen wat ze doen.
Het volgende thema werd bouwkunde en architectuur, de blog volgt binnenkort.