Kolibrie TalentKlas 5-8


kolibrie-avatar

Blog

Blog 01 November 2022

Het oude Egypte

We hadden weer een uitstekend blok, dit keer hebben we ons verdiept in het oude Egypte. Dat bleek een veelzijdig onderwerp, we hebben er op allerlei manieren mee en over gewerkt. Er was zelfs een gastles van de oma van een van de kinderen.

Wat hebben we gedaan:

  • Wat weet je al van Egypte? Welke sub-onderwerpen horen erbij? We hebben mooie mindmaps en tekeningen erover gemaakt, want het bleek dat ze allemaal al wel kennis hierover hadden. Mooi dat ze elkaar ook konden inspireren.

  • Waar ligt het land eigenlijk, wat is de vorm, waar ligt de Nijl en wat is het effect van deze grote rivier op de omgeving en de bevolking? Al deze dingen kun je aflezen van kaarten in de atlas.
    De kinderen hebben ook de Nijl zelf ingetekend op een kaart. Goed kijken dus.

  • De piramide is natuurlijk een vorm die niet mag ontbreken. We hebben hem gebruikt om piramidesommen van te maken. Hier waren veel liefhebbers voor, want we hebben veel rekenaars in de groep.
    Verder iets wat niet meteen vanzelf gaat en dus goed kijken en oefenen vereist (dit hebben we ook speciaal benoemd): een piramide vouwen. Dus goed kijken welke stappen er gedaan moeten worden, opnieuw beginnen, elkaar tips geven, enthousiast raken een een hele serie vouwen/bouwen.

  • Een heel leuk onderwerp was hoe de Egyptenaren hun gebied irrigeerden. Natuurlijk met water uit de Nijl, maar hoe kregen ze dit naar hoger gelegen gebieden? Hiervoor gebruikten ze een ‘shaduf’ (nog steeds in gebruik).
    Dit is een handig ‘overhevelapparaat’ met emmer en tegengewicht. We hebben een ervaringsonderzoekje gedaan hoe dat werkt, met een hefboom en een emmer water (en hoeveel weegt een liter eigenlijk?).

    Goed kijken en er dan zelf eentje maken. Eerst tekenen, daarna bedenken welk materiaal je nodig hebt.
    De week daarop aan de slag met stokjes, bakjes en takjes en klei. Werkt het? Uitproberen maar.

  • Er was dus een leuke les over hiërogliefen. Oma Wilma wist er heel veel van, zij had erin gestudeerd en Egypte vaak bezocht.
    Ze kon goed over vertellen over hoe hoe de Egyptische kinderen leerden op hun school die ‘Huis van leven’ heette, en over de steen van Rosetta natuurlijk. Ze leerde de kinderen hoe ze hun naam in hiërogliefen konden schrijven, in een cartouche, net als de koningen. Dat vonden ze erg leuk.
    Gaaf hoor, zo’n enthousiaste juf! En heel leerzaam!

  • En waar schreven de Egyptenaren dan op? Onder andere op papyrus, dat hebben we een soort van nagemaakt. De echte papyrusstengels werden in stroken gesneden en op een bepaalde manier op elkaar gelegd. Kunnen wij natuurlijk ook, met een papje dat we zelf mengen met witte lijm en water.

  • In de laatste week hebben we Egyptisch gekookt: soep van linzen, dadelballetjes en broodjes. Lekker wegen en kneden, snijden, mengen en bakken. En natuurlijk het recept volgen. De soep smaakte anders (beter!) dan hij eruit zag… 😉. Heeft de juf met haar gezin ook nog een keer lekker van kunnen eten.

  • We hebben ook informatiefilmpjes gezien, raadkoffertjes geraden, kom-in-je-lijf-oefeningen gedaan, en nog meer.
    Kortom, het waren weer heerlijke ochtenden.