Kolibrie TalentKlas 9+


kolibrie-avatar

Blog

Blog 08 November 2022

Het oude Egypte

We hadden weer een uitstekend blok, dit keer hebben we ons verdiept in het oude Egypte. Dat bleek een veelzijdig onderwerp, we hebben er op allerlei manieren mee en over gewerkt. Veel kinderen wisten er al aardig wat van, dat bleek alleen maar handig, we hebben het onderwerp verdiept.

Wat hebben we gedaan:

  • Wat weet je al van Egypte? Welke sub-onderwerpen horen erbij? We hebben mooie mindmaps en tekeningen erover gemaakt, want het bleek dat ze allemaal al wel kennis hierover hadden. Mooi dat ze elkaar ook konden inspireren.

  • Waar ligt het land eigenlijk, wat is de vorm, waar ligt de Nijl en wat is het effect van deze grote rivier op de omgeving en de bevolking? Al deze dingen kun je aflezen van kaarten in de atlas.
    Je kunt dan verbanden ontdekken tussen vruchtbaarheid en bevolkingsdichtheid bijvoorbeeld.
    De lengte van de Nijl is ook indrukwekkend. En waarom heet een delta eigenlijk zo?

  • De piramide is natuurlijk een vorm die niet mag ontbreken. We lieten de kinderen een piramide vouwen.
    Dat is iets wat niet meteen vanzelf gaat en dus goed kijken en oefenen vereist (dit hebben we ook speciaal benoemd).
    Goed kijken welke stappen er gedaan moeten worden, opnieuw beginnen, elkaar tips geven, enthousiast raken en een hele serie vouwen/bouwen.
    Daarna was de opdracht om deze piramide zo te versieren dat hij ‘Egyptisch’ werd.

  • Een heel leuk onderwerp was hoe de Egyptenaren hun gebied irrigeerden. Natuurlijk met water uit de Nijl, maar hoe kregen ze dit naar hoger gelegen gebieden? Hiervoor gebruikten ze een ‘shaduf’ (nog steeds in gebruik).
    Dit is een handig ‘overhevelapparaat’ met emmer en tegengewicht. We hebben een ervaringsonderzoekje gedaan hoe dat werkt, met een hefboom en een emmer water (en hoeveel weegt een liter eigenlijk?).

    Goed kijken en er dan zelf eentje maken. Eerst tekenen, daarna bedenken welk materiaal je nodig hebt.
    De week daarop aan de slag met stokjes, bakjes en takjes en klei. En niet te vergeten: echt gereedschap. En nodig: Technisch inzicht in hoe dingen (uit)werken.
    Werkt het? Uitproberen maar.
    Doorzetten, aanpassen, iedereen was goed bezig.

  • Er was een leuke les over hiërogliefen. De kinderen werden heel enthousiast van dit soort ‘geheimtaal’. Ze hebben en cartouche van klei gemaakt en daarin hun eigen naam in hiërogliefen geschreven.

  • Goden, de Egyptenaren hadden er nogal wat (meer dan 2000). Uit de belangrijkste hebben de kinderen er een gekozen. De opdracht was om er ‘iets’ bij te maken waaruit blijkt wat de functie van de godin was. Dat mocht heel breed, we hadden een lijst met opties gemaakt die gaandeweg nog werd uitgebreid. Er waren teams en kinderen die individueel wat maakten, dat mochten ze zelf bepalen.

    Dit was het resultaat: een lapboek, een paar animatiefilmpjes, een kijkdoos, een kijkdoos/poppenkast, met figuren die van buitenaf aangestuurd konden worden, een hoorspel, een toneelstuk, een constructie van een piramide met doolhof, een voorstelling met papieren figuren als poppenkastpop en leuke effecten.

    Heel gaaf om iedereen zo gedreven en betrokken bezig te zien, en genieten van de resultaten natuurlijk.

  • En verder:
    Een aantal onderdelen werden ondersteund door informatiefilmpjes.
    We deden kom-in-je-lijf-oefeningen.

    Er was natuurlijk Spaans, ieder kind doet dat in eigen tempo maar we doen ook dingen samen. De belangrijkste werkwoorden bv.
    Kortom, het waren weer fijne en leerzame ochtenden.