Kolibrie TalentKlas 9+


kolibrie-avatar

Blog

Blog 27 December 2021

Menselijk lichaam nader bekeken in de KolibrieKlas

Heerlijk om in ons nieuwe lokaal te starten!

Het thema van dit blok is menselijk lichaam. Dat kwam op allerlei manieren aan bod. Eigenlijk hebben we er alleen nog maar een beginnetje mee gemaakt, want er is nog veel meer te ontdekken.

Wat hebben we allemaal gedaan tot nu toe?
Het onderwerp verkend met een mindmap. We besteedden extra aandacht aan hoe je die zo compleet en breed mogelijk kunt invullen. Heel handig dat iedereen weer andere input heeft, zo kun je elkaar inspireren.

We maakten een mooie start met een DNA-proefje. Eerst hadden we natuurlijk besproken wat DNA precies inhoudt, er valt veel over te weten te komen! Met pipetten en spuug en afwasmiddel in de weer, en uiteindelijk zie je een dingetje drijven dat jouw dna voorstelt.

Er zijn allerlei eigenschappen die je erft van je ouders en je familie. Een daarvan is lichaamsverhoudingen. Die hebben we meteen maar gecheckt. Altijd leuk, dingen nameten.
Het schijnt je totale lichaamslengte min of meer overeenkomt met de afstand van vingertopje naar vingertopje als je je armen spreidt. Hans (mijn man, hij geeft samen met mij les) is 2.02 m. Hij moest zijn armen behoorlijk rekken om daar ook op 2.02 uit te komen. Het klopte allemaal wel aardig.

De kinderen vulden een lijst in hoe bij hun eigenschappen die erfelijk bepaald zijn vorm hebben gekregen. Ze konden thuis bekijken hoe dat verdeeld is over de rest van het gezin.

We hebben het over het geraamte gehad. Verrassend genoeg lijken de skeletten van álle dieren en mensen op elkaar.
De kinderen kregen de opdracht om een skelet van klei te maken. De resultaten waren heel mooi! Gaaf om te zien hoe precies ze keken en hoe secuur ze (soms na een ‘dat lukt met nooit’) hun eigen versie 3D vormgaven.
NB: een vriendin van mij die archeoloog is (en dus al veel opgegraven skeletten gezien heeft) was ook onder de indruk.

De Sinterklaasweek sloegen we even over. De week daarop hadden we een heel kleine groep (2 kinderen), we hebben toen een Spaans kerstlied opgezocht en de kinderen hebben de tekst opgeschreven zodat we mee konden zingen.

Daarna hebben ze uit een lijst met mogelijke opdrachten allebei gekozen om een kerstspel te maken. Een bordspel met bijzondere opdrachten.

Helaas was de laatste week van dit blok weer online. Maar goed, het was wel gezellig om elkaar te zien. We hebben het Cascabeleslied (Jingle Bells in het Spaans) ingestudeerd en helemaal vertaald, een beweegoefening en uiteindelijk hebben we ze geleerd hoe je een filmpje kunt maken in powerpoint. Die kun je dan weer makkelijk doorsturen zodat iedereen het resultaat kan zien.

Vaste prik: iedere week werken de kinderen op eigen niveau aan Spaans. Ze lezen waar het over gaat in het leerboek, luisteren via chromebook naar uitspraak, maken opdrachten in het werkboek, maken huiswerk dat ze nodig achten. Ze gaan allemaal in hun eigen tempo vooruit.

Eén bijeenkomst dachten we: Leuk, we sluiten aan bij het thema, maak maar even een eigen woordenlijst met woorden die met het lichaam te maken hebben. Dit clubje pakt dat dan heel serieus aan, dus ‘even’ was er niet bij. Leuk, die gedrevenheid!

Prettige feestdagen en tot in het nieuwe jaar!