PlusKlusKlas


kolibrie-avatar

Blog

Blog 06 September 2020

Hoe ‘denkt’ een computer?

Leuk weer te starten na de zomervakantie en iedereen weer te zien!

We starten met een klein groepje, dat is jammer, maar zorgt er ook voor dat iedereen wat meer in beeld komt. En zelf hadden ze er geen last van. Het was in ieder geval een ontspannen, plezierige ochtend.

We begonnen na het spelen met Spaanse woorden ophalen via het TikTak-Boem!-spel. Je hebt dan om de beurt een bom in handen en moet die steeds op tijd (voor hij ontploft namelijk) doorgeven. Dat mag pas als je een Spaans woord hebt gezegd. Leuk en spannend. We lazen eerst een paar woordenlijsten up-tempo met elkaar door om weer op te halen, want het bleek lastig zo na de vakantie.

Het thema is programmeren en robots. Wat weten de kinderen eigenlijk al van programmeren? Wat is programmeren eigenlijk. De een schrijft ‘iets met computers’, een ander ‘Iets op de computer door codes precies laten doen wat jij wilt’.

Welke problemen zouden computers kunnen helpen oplossen? Een jongen schrijft ‘alles’. Meer concreet gemaakt: verzorging, vermaak en verdediging. Op een ander blad staat: Koken, huiswerk maken en tanden poetsen. Ja, dat is zijn bijdrage aan de wereldvrede. Vlotjes redeneert hij in een paar zinnen van dit uitgangspunt daarnaartoe :).

We zien een filmpje over de geschiedenis van computers die eigenlijk gewoon rekenmachines zijn. En dus ook praten via cijfers. Computers doen dingen niet altijd op een handiger manier dan we zelf zouden doen. We gaan op een rijtje staan met een willekeurig cijfer in handen. Op de computermanier gaan we die op een rijtje van laag naar hoog zetten. Ieder cijfer vergelijkt zich steeds met dat naast hem en verplaatst als het hoger is. Duurt best lang. Maar de computer kan het heel snel, merkt een jongen terecht op.

We hebben opdrachten waarmee de kinderen ervaren hoe een computer opdrachten verwerkt. Stap voor stap dus. Er komen bijzondere grafische plaatjes uit. De kinderen vinden het boeiend en veel leuker dan ik had verwacht. Ze mogen zelf experimenteren met verschillende cijferreeksen.

We eindigen met een dilemma via een kaartenspel. Spreekt erg tot de verbeelding. Ze willen er nog een, maar dat moet volgende week, want de tijd is om.