Vandaag gaan we een keer naar het natuurspeeltuintje in de buurt zoals je aan de foto’s ziet. Sommigen moeten even wennen dat ze nu zelf iets moeten bedenken om te doen (er staan geen speeltuigen).
Bij de start van de ochtend maken we het laatste kwartet bijna af, de dames zijn veeleisend en willen hun tekening goed afleveren :), dat gaat volgende week lukken. Verder werken we aan de kruiswoordraadsels, ook bijna af nu (nog nette hokjes voor tekenen). Dit is echt een uitdagende opdracht, zowel om de ‘raadseltjes’ te bedenken als om de woorden in een schema te zetten. Leuk dat de jongsten zo gelegenheid hebben om functioneel te schrijven, dat gebeurt in hun kleuterklas nog niet.
Tijdens eten en drinken lees ik een sprookje voor, er zijn er veel nog onbekend.
Na de pauze hebben we een muziekopdracht. Ik lees het sprookje van Sneeuwwitje in vijf delen voor. We bespreken wat voor soort muziek erbij zou kunnen horen, vrolijk of verdrietig, langzaam of snel, en daarna laat ik in willekeurige volgorde vijf muziekstukken horen. Op een overzicht met plaatjes schrijven de kinderen bij welke scène ze het vinden passen. Ik druk ze op het hart dat het niet fout kan zijn, want hoe jij luistert is van jou.
We luisteren een tweede keer waarna ze vertellen bij welk stuk het volgens hun hoort.
Als laatste laat ik horen hoe de bedenkster het had gedacht, ik speel het een beetje uit en een paar meiden gaan spontaan meespelen en vallen dood op de grond.
We hebben al eens eerder Spaanse getallen gedaan, nu gaan we naar de kleuren kijken. Daar kunnen we volgende week een spelletje mee doen om te oefenen. Nu maken ze een eigen ‘woordenboekje’. Daar moet ook bij staan hoe je het uitspreekt, want de Spanjaarden doen daar rare dingen mee.