We hebben en productieve dag vandaag. We beginnen met de kwartetten verder te maken. De kinderen wilden het niet als huiswerk mee naar huis, en we willen toch een beetje tempo maken, vandaar. Iedereen goed aan het werk.
Oh, het is alweer tijd voor Spaans. Eerst een balansoefening, dit keer ‘de stip’, focussen op een zwarte stip en rustig ademen. Een jongen vraagt of hij het papier mee mag nemen voor thuis. Hij wil het daar ook gaan proberen want het werkte voor hem erg goed.
We doen een gouwe ouwe die nog niet iedereen kent: El auto de papa. Een uptempo grappig kinderliedje dat een paar jaar terug al een keer langs is gekomen en met enthousiasme wordt ontvangen. Deze week is het ook woordjes overhoren bij elkaar.
Na het buitenspelen doen we een kruiswoordraadsel. Van tevoren had ik zelf een kruiswoordraadsel gemaakt op basis van het sprookjesthema, die hebben de kinderen eerst zelf ingevuld om in de gaten te krijgen hoe zoiets werkt. Daarna is de opdracht om woorden uit sprookjes te bedenken en daar een omschrijving (raadsel) bij te bedenken. Dat blijkt (voor sommigen veel) moeilijker dan wij hadden verwacht. Om überhaupt woorden te bedenken is al een grote uitdaging. Goede omschrijvingen bedenken moeten we ook echt begeleiden en op gang brengen. Heel goed, doorzetten als het moeilijk en eventueel zelfs iets opnieuw doen is goed om mee te maken.