PlusKlusKlas


kolibrie-avatar

Blog

Blog 01 June 2020

Héél anders rekenen dan in de eigen klas

Vorige week hebben wij een voorzet gegeven met de Rapunzelrekenopdracht. Dit keer zijn de kinderen aan zet, we krijgen mooi opdrachten binnen. Ik kan ze beschrijven, maar ik kan er ook een paar plaatsen, zo zien jullie nog beter wat ze bedacht hebben.

Wij geven de keuze: iedere week een som oplossen of nu een circuit waarbij ze alle sommen langs gaan. Iedereen wil een circuit.
Er zijn kinderen die hier echt lol in hebben en ervoor gaan zitten om achter het antwoord te komen. Soms heeft de bedenker een ander antwoord berekend. Hmm, hoe zit dat dan?

Ook ik ga rekenen, eerst al thuis met de gemailde opdrachten, nu aan de net ingeleverde sommen. Ook ik kom in een som 100.000 tekort. Even checken! Tja, ik had mijn cijfers niet goed onder elkaar gezet… Meteen duidelijk waarom dat zo belangrijk is én dat een fout maken geen halszaak is :). (Zelfs de juf maakt er wel eens een. Natuurlijk.)

Verder deze ochtend: voorgelezen het prentenboek ‘De drie wolfjes en het vreselijk valse varken’. Een hilarische variant op het bekende sprookje. Sommigen lagen letterlijk dubbel.
Natuurlijk ook Spaans (er is nog iemand die een eigen memoryspel had gemaakt).

En een concentratieoefening om om te gaan met alle gedachten die steeds alle kanten op gaan (wordt herkend!). Werkt nog niet bij iedereen meteen zoals bedoeld, maar we gaan dit oefenen en iedere week een oefening doen.