Verslag van onze excursie naar Museum Boerhaave (21-2-20). Errug leuk!
We gaan met de trein, leuk! Er was een trein uitgevallen, dus we staan zij aan zij in een druk halletje, nog net op tijd naar binnen gepiept.
We komen voor de les Het geheim van kapitein Jan May. In een filmpje zien we dat deze kapitein op een dag dood gevonden wordt. Wie heeft het gedaan? Een van de twee stuurmannen? De kok of de chirurgijn misschien? En wat zit er in de schatkist die hij achterliet en die de vier verdachten uit onderlinge nijd niet wilden delen en die dus al die jaren gesloten is gebleven?
De kinderen kunnen door opdrachten over verschillende onderdelen uit de Gouden Eeuw te maken een code vinden. Ieder groepje krijgt een eigen onderzoeksonderwerp en een deel van de kamer toegewezen.
De tentoonstellingsruimte is fantastisch vormgegeven!! Er is veel om aan te raken en te beleven. En belangrijk: geen inkopvragen. Ze moeten ontdekken welke bijzondere dieren de zeelui dachten te zien bij Monsteroord, het instrumentarium van een chirurgijn waarmee hij bijvoorbeeld kon cauteriseren, de onbekende vruchten die gevonden werden en hoe die vastgelegd werden in tekeningen. Hoe je op zee op koers kon blijven en de weg kon vinden door speciale meetapparatuur en welke rol de sterren speelden. En nog veel meer.
Aan het einde van de les heeft ieder een onderdeel af van het hele verhaal. Door voor te lezen wordt het hele verhaal bekend. Nu mogen de kinderen raden wie de moordenaar was en hoe hij het gedaan heeft. Nu zijn ook de codes bekend die horen bij de sleutels die nodig zijn om de kist te openen. Iedereen duikt er bovenop. Er zit iets bijzonders en raars in: de chirurgijn die zich af en toe verveelde op het schip (er was niet altijd iemand ziek) had de hobby om verschillende dieren aan elkaar te naaien. Dit exemplaar blijkt in de koffer te zitten, een soort van katvis.
De kinderen wisselen af en toe van perspectief, op het ene moment in het verhaal, een volgend moment een onlogisch element ontdekkend.
Na afloop mogen we nog een tijdje alleen in deze ruimte verkennen, dat is fijn, want er is nog veel meer te beleven.
Daarna nog even langs het amfitheater met indrukwekkende presentatie met overzicht van de wetenschappelijke ontwikkeling die in het museum te zien is. Nog 10 minuten wiskundegang met proefjes (leuk!) en dan is het tijd voor een snelle boterham en naar de trein terug.
Het Boerhaavemuseum is uitgeroepen tot Europees museum van het jaar. Ik begrijp nu waarom. Veel te zien én te beleven, alles tot in de puntjes bedacht en verzorgd. I’m impressed.
Dus superochtend en aanrader!