Kolibrie TalentKlas 5-8


kolibrie-avatar

Blog

Blog 05 December 2019

Wind en windrichtingen

Wat we deden op woensdag 3 december 2019:

  • Een meisje had haar 3D-printpen meegenomen, daar ging ze mee werken, vond iedereen heel interessant om te zien gebeuren.
  • Wind, hoe ontstaat die? Heeft te maken met warme lucht die opstijgt (weten we) en daarmee een lage druk laat ontstaan. Dat zuigt als het ware lucht uit hoge drukgebieden aan en dat is dus wind. Uitleg met een filmpje.
  • We hebben het over windrichtingen. De wind komt uit Noord, Zuid of het Westen of het Oosten. Wat betekent dat? Met een kompas zoeken we uit waar het noorden en de andere windrichtingen zijn. We plakken een windroos op de grond en plakken de namen van de windrichtingen aan de goede kant in de klas op. Nu kunnen we met de föhn zelf wind gaan maken. Zelfs opdrachten om bijvoorbeeld noord-westenwind te maken kunnen ze bedenken en uitvoeren.
  • De balansoefening van vandaag gaat over verbeeldingskracht. Je zet eerst een zwarte stip in het midden van het papier en cirkelt daaromheen met kleur. Dat heeft een link met de wind, want het lijkt een beetje op een tornado. Ze gaan er helemaal in op. Als je het lekker hard doet, kan het ook werken als ontladingsoefening, zie ik al :).
  • Hoe hard het waait maakt ook nogal wat uit. De föhn kan behoorlijk hard, dat zien we omdat een strook crêpepapier zo de lucht in vliegt (leuk!).
  • Hoe krachtig de wind waait, daar heeft meneer Beaufort een schaal voor gemaakt. Daarop staan de signalen, wat je dan ziet, die bij elke windkracht horen, en de snelheid per uur van de wind. We maken een draaicirkel waarmee we kunnen bepalen hoe hard het waait door te kijken naar wat de wind allemaal veroorzaakt, van zwak kringelende rook tot omwaaiende kinderen.