Dit deden we in de Kolibrie-Klas op vrijdag 4 oktober:
Activiteit naar keuze. Er worden foto’s gemaakt van de opstelling van Stratego zodat het spel volgende keer voortgezet kan worden. Een meisje maakt vandaag ook foto’s.
Spaans, een toets over het lichaam. De meesten hebben zich goed voorbereid. De hoeveelheid inzet die daarvoor nodig was wisselt per persoon en moeten ze ook invullen. Daarna op eigen niveau in werk- en leerboek werken. Op het eind even springen en Spaans tellen, er moet nodig wat energie uit.
Er is nog een groep die nog geen Cluedo heeft gespeeld. Ze spreken af om dit uit te beelden: de moordenaar was een schrijver, hij pleegde de moord in een vliegtuig met een wijnglas. Alleen de schrijver werd door iedereen goed geraden.
Tijdens het eten en drinken een voorwerp in de raadkoffer bepalen, blijft geliefd. Er zit dit keer een springkikker in. Wordt pas geraden als hij als hint het gebaar voordoet. Verder een mop die uitgelegd moet worden omdat niet iedereen het verband tussen het verhaal en de clou doorziet.
Afmaken moordmysterie. De twee groepjes die nog niet helemaal klaar zijn krijgen volgende week bij de start nog tijd, een aantal kinderen doen iets thuis.
Meester Hans leest wat woordrijtjes voor waar de kinderen moeten aanvullen. Ze worden geprimed en geven als vanzelf een fout antwoord. Vergelijk: ork, ork, ork, soep eet je met een ?
Ondertussen is een meisje achter het bord gekropen en trekt een chipszak open. Het geluid wordt opgepikt en herkend. We gaan een proefje doen. We hebben drie zakken met (dezelfde) chips. Een echte chipszak, een plastic zak en een stoffen zakje. De kinderen mogen proeven en bepalen welke ze de lekkerste vinden. Ze blijken het precies zo te ervaren als de producent eerder al heeft onderzocht: als de zak goed kraakt, wordt de chips lekkerder gevonden, knapperiger. Grappig om live zelf te zien gebeuren en ervaren.