Wat hebben we gedaan op vrijdag 20 september 2019:
Activiteit naar keuze, een kind neemt foto’s.
Spaans: leermanieren delen en tips geven, lijf tot de benen overhoren, zelfstandig werken op eigen niveau. Huiswerk plannen. Volgende keer: alle onderdelen van het lijf kennen.
Krantenartikel over een gebeurtenis met een omgetrapte vuilnisbak. Let op details.
Eten en drinken, ‘raden’ (door vragen deduceren) wat er in de raadkoffer zit. Een lastig voorwerp, wat nuttig is en waar je ook mee kunt schieten?! Het blijkt een schoenveer te zijn.
Na het buitenspelen bekijken we nog een paar focusfilmpjes waarbij de aandacht op een bepaald detail ervoor zorgt dat je andere dingen mist. Voor deze kinderen is dat natuurlijk een uitdaging, en ze letten extra goed op. Sommigen weten alles op rij te benoemen.
Detailvragen over het krantenartikel.
Ontwerp je eigen moordmysterie: bedenk met je groepje vier personages die verdacht zijn. Het moeten personen worden waaraan je voorwerpen kunt koppelen, dus ze moeten specifieke eigenschappen en bezigheden krijgen, een soort miniverhaaltje over hun leven. Daarna moet bij alle personages een lijstje met voorwerpen bedacht worden. Er moet uiteindelijk ook een aantal voorwerpen tussen staan die niet goed te koppelen zijn.
Ter afsluiting vanochtend: start/kennismaking met het spel levend Cluedo, een ‘moordspel’ met uitbeelden van ‘wie, waar, waarmee’. We weten nu hoe het moet, volgende keer kunnen we het helemaal gaan spelen.