Binnenkomst, heel even wennen aan het nieuwe lokaal. Zelfgekozen spellen spelen, iedereen zit er snel weer in. Ik praat even bij met alle ouders.
Wie is wie? Na het opruimen maken we kennis met elkaar via een voorstel en uitbeeld-rondje. De kinderen beelden uit welke hobby’s ze hebben.
Het heelal. Ieder overlegt in tweetallen en maakt een eigen blad met overzicht van alle woorden die met de ruimte te maken hebben. Sommigen tekenen liever. Ze verzinnen uitstekende dingen, gaandeweg groeit de lijst. Iemand bedenkt zwaartekracht. Ook de meteoriet die vorige week in zee is gevallen wordt genoemd.
Eten en drinken, onderling een beetje kletsen. Daarna buitenspelen.
Ontspanningsoefening om goed in je lijf te komen. Vandaag met het thema ‘stevigheid’. Wanneer voel je je slap? Als je denkt dat je iets moet gaan doen wat niet lukt, bedenkt een kind. De oefening is ook bedoeld om stevig te leren staan. We staan op beurtelings op onze hielen en tenen, wel 20 keer. Voelt iedereen zijn benen? De afspraak is dat er niet gepraat wordt tijdens de oefening.
Aarde, zon en maan, hoe werkt het allemaal? Met een zaklamp als zon en een witte kerstbal als maan en een bol die de aarde voorstelt kunnen we laten zien hoe het komt dat we de maan steeds anders zien. Een kind dat weet hoe een zonsverduistering werkt kan dat hiermee goed demonstreren en uitleggen. Hmm, kunnen we dan ook bedenken hoe een maansverduistering werkt? Ja, uiteindelijk wordt dat bedacht :). Om het nog beter te begrijpen bekijken we een filmpje hierover op de laptop.
Ik heb een memoryspel over de aarde, de zon en de maan. Er staat interessante informatie op over grootte, temperatuur en dat soort dingen. Kaartjes uitdelen en verdelen om in te kleuren (wel twee hetzelfde) en te knippen. We krijgen het niet af, volgende week verder.