Hoe een onderzoeksvraag leidt tot een les met veel lol
Verslag van vrijdag 10 mei 2019
Spaans: stamboom van je familie, hoe noem je oma en opa en alle andere familieleden. Dit is ook huiswerk, volgende keer moet je antwoord kunnen geven op vraagjes hierover.
Presentatie van een leerling over de octopus. Een heel interessant dier, bleek, en de jongen had er een soort encyclopedische kennis over. Kinderen wilden graag de link naar het filmpje dat hij liet zien, je kunt het hier bekijken: filmpje octopus. Op het einde deelde hij een quiz uit en op zijn tablet had hij een bijpassende game gemaakt. Goed gedaan!
We gaan aan de slag met wetenschap. Bij wetenschap hoort een goede onderzoeksvraag, uitvoering van het onderzoek, observeren en registreren. Vandaag gaan we onderzoeken hoe je de beste bellen kunt blazen. We hebben drie onderzoeksgebieden: Wat is het beste raampje? Wat is het beste sop? Wat is de beste verhouding?
Eerst raampjes maken: om een houten rol, zodat alle raampjes even groot worden, met binddraad, ijzerdraad en twee diktes electriciteitsdraad. Uitproberen, noteren, door met het best scorende exemplaar.
Precies werken is ook belangrijk: de juiste hoeveelheid water en sop afmeten. Voor het sop is 15 mL nodig, dat kunnen ze opzuigen met een spuitje; mengen; uitproberen! Dit is allemaal superleuk.
Eind van de ochtend verzamelen we onze onderzoeksdata. Er is een duidelijke conclusie: dun electriciteitsdraad werkt het best. Welke soort sop is niet helemaal eenduidig. Daar zouden we meer onderzoek naar kunnen doen. Het kan ook nog dat de manier van blazen invloed heeft.