We starten met een knip- en lijmopdrachtje, stap 1 in het maken van een eigen tandwielensetje. Dan kunnen we later op de ochtend als de lijm droog is ermee verder.
Denkopdracht: bedenk overeenkomsten en verschillen tussen twee voorwerpen. Dit betekent op een andere manier kijken en denken. Voor sommigen even inkomen, anderen zien meteen van alles. Ze kunnen zelf schrijven, fonetisch, uiteraard geen probleem.
Tijdens eten en drinken een paar filmpjes van door tandwielen bewegende figuurtjes, leuk en inspirerend.
We lopen naar buiten, langs een tafel met een 26-gatsperforator. Een jongen vraagt of die ook met een tanswiel werkt. En ja hoor, naast de bedieningshendel zien we tandjes zitten. Goed inzicht!
Na het buitenspelen willen we verder met de tandwielen maar de lijm is nog niet droog. In plaats daarvan krijgen de kinderen 4 kaarten met een afbeelding. Ze mogen die gebruiken om een toneelstukje rond te bedenken. Dat leidt tot een enthousiaste, bijna koortsige, snelle ideeënstroom voor wat betreft de uitvoering. Met leuke vondsten: de brandweer kan wel een tas op zijn hoofd zetten als helm. De grote plant kan op een stoel en daar kan een kind achter zitten die de stoel kantelt zodat de boom echt omvalt als hij gehakt wordt. Er wordt snel een mobiel geknutseld van een wc-rol, een lange lat doet dienst als slang, als er geblust wordt zetten ze de kraan aan voor het geluidseffect, de vlammen worden weergegeven door een oranje tas in de boom, de houthakker kan hakken met een stuk hout als bijl. Ik heb nog een ding in de kast waarmee je onweersgeluiden kunt maken. Er wordt ook snel een publiekstribune neergezet. We oefenen een paar keer en dan komen de ouders de kinderen ophalen. Gelukkig hebben ze allemaal tijd om naar de voorstelling te kijken. Ik ga weer blij naar huis vandaag!