Verslag van vrijdag 7-12-18:
- Spelen/lezen (gedichten, krant)
- Spaans, kerstlied ‘Oh blanca navidad’, een paar kinderen doen een toets, ik krijg een mooi gemaakte ‘wc-poster’ te zien (ophangen op de wc om te leren).
- Ophalen waar een pictogram aan moet voldoen, daarna zelf een nieuwe maken die handig is bv. op school. Vervolgens laten zien aan de klas, is in een oogopslag duidelijk wat je bedoelt?
- We hebben een jarige, hij trakteert op ruimtelijke puzzels, dus iedereen aan het friemelen om die op te lossen.
- Een meisje wil vast oefenen voor de voorleeswedstrijd waar ze aan mee gaat doen zodat ze feedback kan krijgen om het zo goed mogelijk te doen (ze wil winnen :)!).
- Kort buitenspelen op het schoolplein. Dat is grappig, de karren van de kleuters zijn beschikbaar. Die mogelijkheid laten ze niet aan zich voorbijgaan.
- Veel vragen die de kinderen eerder bedacht hadden gingen over het ontstaan van de talen. Nu krijgen ze opdrachtbladen waarmee ze inzicht kunnen krijgen in hoe dat gegaan is en dat er taalfamilies bestaan. En passant leren ze zo ook waar de studie taalkunde zich mee bezighoudt. Er staan vragen in waarop ze het antwoord niet weten, ze mogen beredeneren hoe iets gegaan zou kunnen zijn. Dat betekent dat ze dingen moeten opschrijven die ze niet zeker weten… Ze willen graag de antwoorden die ze eerder gaven bij ‘wat denk je’, verbeteren als later blijkt dat hun aanname niet klopt.
- Er zijn ook taalpuzzels (zinnetje analyseren en er een regel uit distilleren en toepassen), niet iedereen komt daaraan toe. Volgende week kunnen we hiermee verder werken.
Ik bespreek even kort na en leg uit dat de opdrachten speciaal zo gemaakt zijn dat ze het niet zeker weten en dat je niet zeker weet of de antwoorden die opschrijft goed zijn. En dat is… een beetje ENG. Dat krijgt bijval uit de groep. Goed om te oefenen, het is uit hun comfortzone waar ze gewend aan zijn geraakt.
Hieronder de foto’s van de ochtend. Als je via de mail naar de website wilt om te kijken, klik hier.