Verslag van vrijdag 12 oktober 2018:
- Activiteit naar keuze
- Spaans: op volgorde van beginner tot gevorderd in een kring staan en een vraag aan de volgende stellen. Was even wennen… Daarna individueel op niveau. Leuk om te zien dat kinderen elkaar overhoren. Het meisje dat vorig jaar aangaf ‘minder lui’ te worden met oefenen voor Spaans geeft aan dat dat gelukt is en dat het leuke van woordenlijsten leren is dat je daarna de oefeningen makkelijker en beter kunt maken. Yes!
- Zoals afgesproken mogen de kinderen nog een lichtgevoelig blad ‘beleggen’ en in de zon leggen ter belichting. Gelukkig denkt een kind eraan dat het daarvoor nog een beetje donker moet zijn. Sommigen hebben spulletjes van thuis meegenomen, anderen knippen ter plekke letters van hun naam. Wat ook blijkt te werken: een doorzichtig hoesje beschreven met watervaste viltstift. Na het belichten fixeren en ophangen. De kleur blauw verandert steeds.
- Nieuwe close-ups van de kinderen en we bekijken met een open camera waarom het spiegelreflexcamera heet (en ze kunnen nu zelf bedenken waarom dat spiegeltje er zit). De witte foto is gemaakt met de camera zonder lens.
- Na het buitenspelen: wat maakt een foto spannend? De kinderen denken mee. Onder andere compositie en contrast. Daarna gaan ze in tweetallen een aantal zwart-witfoto’s van Cas Oorthuys (nu tentoongesteld in het fotomuseum Rotterdam) beoordelen. Wat maakt de foto spannend en wat vinden ze mooi. Blijkt heel verschillend te zijn. Nabespreken doen we volgende keer.
Hieronder foto’s van de ochtend. Als je dit via de mail ontvangt: klik hier om de foto’s op groot formaat op de website te zien.