Verslag van vrijdag 16 februari:
- Huiswerkcheck.
- Spaans: oefenen werkwoorden met dobbelstenen, samen interview bekijken en spreken. Start hoofdstuk 3. Huiswerk: woordenlijst leren, de helft 1x lang, de andere helft 5 dagen even kort.
- Nogmaals geheugenkastelen uitproberen (quote: ‘diep in het geheugenkasteel dwalen’), nu met van ieder een paar eigen woorden. Nabesproken wat wel of niet werkt.
- Raaddoosje, was heel moeilijk, niet geraden. Er zat een magnetisch met stof bekleed hamstertje in (ja het bestaat). We gaan voortaan toevoegen dat je hints moet kunnen bedenken waardoor we het wel kunnen raden, dat is dan de uitdaging van degene die iets in het koffertje stopt waar hij van tevoren over na kan denken.
- Na de pauze kijken we een Klokhuis-filmpje over het geheugen.
- In het filmpje is sprake van het bewuste en onbewuste geheugen. Hier doen we een spelletje mee: de kinderen lopen rond in de klas en kijken rond. Dan moeten ze stilstaan en stel ik een vraag over het lokaal, bijvoorbeeld ‘Hoeveel ramen zijn er?’. Dan blijkt dat best moeilijk te zijn, het zit in je onbewuste geheugen, het is onbelangrijke informatie. De kinderen zelf mogen ook een vraag stellen. Zij vinden het een uitdaging om zo moeilijk mogelijk te vragen en dan krijg je ‘hoeveel mappen staan er in de kast’.
- Het werkboekje over hersenen afmaken. De kinderen werken hier steeds heel geconcentreerd aan in stilte, heel goed!
- We eindigen met het maken van een rebus van een zin over hersenen. Niet iedereen krijgt hem af, sommigen vinden het leuk om er thuis verder aan te werken.
Hieronder foto’s van de ochtend. Als je de blog per mail krijgt en de foto’s op groot formaat op de website wilt zien, klik dan hier.