Kolibrie TalentKlas 5-8


kolibrie-avatar

Blog

Blog 15 January 2018

Wanneer is iets kunst? We keken en filosofeerden erover in de PlusKlusKlas

Een nieuw jaar, en een start in een nieuw lokaal! In de vakantie hebben we hard gewerkt en nu is het klaar om leerlingen te ontvangen. We zijn er heel blij mee, het is gezellig en ruim geworden.

Zie hier het resultaat.

We starten ook met een nieuw thema: Kunst. Dit is een heel veelzijdig thema, je kunt er op veel manieren aandacht aan besteden. We hadden kunstboeken in huis gehaald en het is leuk dat daar kinderen al meteen induiken tijdens de speeltijd.

Er zijn een paar nieuwe kinderen, dus we besteden tijd aan kennismaken, en nog weer eens gezamenlijke regels bepalen, hoe gedragen we ons naar elkaar en in dit gebouw.

Dan vragen we wat de kinderen over kunst weten, wat heeft ermee te maken, wat is het? Wij noteren alles op een groot whitebord. De eerste input is: ‘iets maken’, wat een mooie om mee te beginnen! Verder vertellen kinderen dat ze thuis aan kunst hebben. Je kunt denken aan schilderijen en aan beelden. Je vindt het ook in musea.

Tijdens het eten en drinken lees ik voor over Rembrandt uit Een hele kunst van Arend van Dam. Door dit verhaal komt het fenomeen spiegelbeeld(ig) even langs, ook interessant. Dat werkt zo bij gezichten (het zelfportret van Rembrandt), maar ook bij letters. Juf Elly demonstreert even door het woord kunst op een kladblaadje te schrijven. De stift drukt zo erg door dat als je het blaadje omdraait, je het woord in spiegelbeeld ziet staan.

Na het buitenspelen krijgen de kinderen in teams zes kaarten met de afbeelding van een schilderij. Ze krijgen opdracht om die in volgorde te leggen. De eerste keer van meest echt naar minst echt lijkend, daarna van meest fantasierijk naar minst fantasierijk en de laatste keer van knapst om te maken naar minst knap. Een mooie aanleiding om de kunstwerken extra goed te bekijken en met elkaar te bespreken waarom je iets vindt. Een schilderij van Dali met paarden en olifanten met heel lange poten is weliswaar levensecht geschilderd, maar door die poten toch weer heel ver bezijden de echte verschijning, hoe beoordeel je dat dan, als echt lijkend of niet? De meningen verschillen.

De laatste vraag of iets knap is werd ook op verschillende manieren benaderd. Naar aanleiding daarvan nog een leuk gesprek over wat kunst is en wanneer het in een museum kan hangen. Er is een schilderij bij van Karel Appel, hij tekende zoals een kind kan tekenen. Dus kinderen kunnen dat ook, makkie? Nou, voor een volwassene is het eigenlijk best moeilijk, dan gaat het niet vanzelf. En het is bijzonder als jij de eerste bent die zoiets bedenkt.

Juf Elly ontdekte dat ze nog zo’n detectietag aan haar trui had zitten, die was er niet afgehaald bij het afrekenen. Dat is bijzonder. Kan het dan kunst zijn? Nee. Maar als iemand de trui expres helemaal volhangt met van die dingen kan het weer wel kunst zijn.

Leuk onderwerp dus :).

Hieronder een aantal foto’s van de ochtend. Als je de blog per mail krijgt, kun je hier klikken om de foto’s op groot formaat te zien op de website. Klik daar op een foto voor vergroting.