Kolibrie TalentKlas 5-8


kolibrie-avatar

Blog

Blog 14 December 2017

Met deeg dat geleidt kun je een figuur met lichtje boetseren

Een gevarieerde ochtend. Allereerst omdat we live muziek hebben: een meisje heeft haar viool meegenomen en speelt zomaar wat liedjes voor. Gaaf! Verder hebben we een interessante filosofiesessie.Want de vraag was: wat is het nuttigst. Over wat nuttig en nut eigenlijk is, is alleen al een gesprekje waard. De praatplaatjes op tafel geven mogelijkheden, denkrichtingen. Er wordt gezegd dat school nuttig is. Is dat zo? Ja, je leert dingen waardoor je later een goede baan kunt krijgen. Er ontspint zich een interessant gesprek over of je wel iets leert op school. Dat is niet voor iedereen hetzelfde en een paar kinderen roepen dat ze heel veel al weten en dat dat allemaal steeds herhaald wordt.

Als je alleen maar nuttige dingen zou doen in je leven, dan zou het saai zijn. Dus eigenlijk… is het dan toch weer nuttig om niet nuttige dingen te doen.

Om de kinderen aan het denken te zetten én in beweging hebben we een coöperatief spel bedacht. Ieder kind krijgt een kaartje met afbeelding. Iemand anders heeft een kaartje dat bij jou past. Nu moeten ze aan iedereen vragen of hij iets over zijn kaartje wil vertellen. Jij vertelt over jouw kaartje.
Maar let op: je mag het ding zelf niet noemen en ook het woord wat eronder staat mag je niet gebruiken.

Nu mogen de kinderen iets boetseren met het gekleurde geleidende deeg. Ze krijgen allemaal een ledlampje dat ze ook mogen gebruiken. Maar wacht eens even, waar was dat niet geleidende deeg dan voor? Meester Hans laat op  het bord zien hoe de stroom altijd de kortste weg kiest en zo het lampje kan overslaan. Als je het niet geleidende deeg ertussen stopt, gaat de stroom vanzelf wel langs het lampje en zal dat gaan branden.

Dit heeft hier en daar nog wat voeten in aarde. Er worden batterijen aan elkaar gekoppeld voor meer vermogen, en uiteindelijk werkt het. We hebben nog net tijd om het spel met de kaartjes met voorwerpen nog een keer te spelen. De kinderen bedenken goede omschrijvingen!

Zie onder voor de foto’s van de ochtend. Als je deze blog per mail krijgt en de foto’s op de website groot wilt zien, klik dan hier.