“Ik heb er alweer zin in hoor!”, zo komt een jongen in de ochtend de klas binnen. Leuk, wij ook! We hebben het over techniek, en vandaag gaan we uitvinden hoe apparaten er van binnen uitzien.Eerst stallen we al de apparaten uit op tafel. Kinderen hebben soms zelf iets meegenomen, er staan ook wat leuke spullen uit het Goede Doelenwinkeltje. We verdelen de spullen met om te beginnen de opdracht het apparaat na te tekenen zoals het nu is, en de binnenkant, hoe ze denken dat die eruit zal zien.
Als dat gebeurt is mogen ze aan de slag met gereedschap. Gelukkig zijn er ook schroevendraaiertjes en tangetjes van thuis meegenomen. Niet alle apparaten laten zich gemakkelijk uit elkaar halen. Soms moet er gezocht worden naar creatieve oplossingen, bijvoorbeeld bij schroefjes die zo gemaakt zijn dat de leek ze niet los kan draaien. Met een zaag zelf dwarsgroefjes zagen zodat de schroevendraaier wel grip krijgt lost dit probleem op.
Iedereen is geconcentreerd bezig, dat merk je aan de atmosfeer. Samen of alleen.
En daar komt het tevoorschijn, draadjes, plaatjes met puntjes, lampjes, meer schroefjes, accu’s, ventilatortjes, verwarmingselementen, speakertjes, regelknopjes. Soms is enig sloopwerk vereist (geen probleem :)).
In de laatste minuten bekijken we alle apparaten en bespreken we wat we zien en de functie ervan.
De mindfulness-oefening ging over goed kijken. Wij deden dat door een kijker te rollen van papier en er een minuut lang door te kijken naar een deel van de klas. Na omschrijving kunnen de kinderen raden welk stuk diegene in beeld had.
Het was weer een leuke ochtend!
Hieronder de foto’s. Klik hier voor de link naar de website als je blog in de mail leest en je de foto’s op groot formaat wilt zien.