De eerste bijeenkomst in het nieuwe schooljaar, met een start met een rustige, kleinere groep omdat er kinderen door zijn gegaan naar de Kolibrie Klas. Het regent wel heel hard buiten, dus sommige kinderen komen nat binnen of later, wegens files. Uiteindelijk zit iedereen fijn een spelletje te doen.
Na het spelen komt iedereen in de kring. Een voorstelrondje, want er is een nieuw kind, vertellen over de vakantie en andere dingen die langs komen.
Het thema waar we het over gaan hebben is voedsel. En voortaan willen we iedere week ook een mindfulnessoefening doen. Vandaag houdt die in dat ze zogenaamd van een andere planeet komen en alles op aarde nog moeten leren kennen. Allemaal ogen dicht. Je krijgt iets in je handen (beloofd niet eng), je mag gaan voelen hoe het voelt, met je vingers (niks zeggen), eraan ruiken. Daarna mag je het in je mond stoppen en voelen met je tong, smaakt het ergens naar? Is er verschil in smaak op verschillende plekken op je tong? Nu mag je er een keer in bijten… Proef je nu anders? Uiteindelijk eten de kinderen de rozijn op terwijl ze steeds goed letten op wat ze proeven.
Bij het nabespreken vertellen ze dat er ineens heel veel smaak vrijkwam! Een meisje vindt het leuk om het nog eens te doen met haar eigen eten. We eten ons 10-uurtje terwijl we een minuut lang niet praten maar alleen maar voelen en proeven.
Wat heeft eigenlijk allemaal met voedsel te maken? We maken er een gezamenlijke mindmap van, die steeds groter wordt.
We kijken een filmpje over eten of gegeten worden. Een jongen merkt op dat leeuwen dus ook gras eten. Huh?! We kijken het filmpje nog een keer om te kijken of we snappen wat hij bedoelt. Oh, een van de jongere meisjes snapt het. Die zebra had gras gegeten, en die leeuw at die zebra met gras in zijn buik.
Alle levende wezens moeten eten. We maken een eigen voedselketen met diertjes, ieder kind een eigen diertje en op een bepaalde plek in de voedselketen. Ze laten hun dieren (elkaar) eten. Volgende week mogen de kinderen diertjes van thuis meenemen zodat we nog andere voedselketens kunnen maken.
We eindigen met een spelletje Wie is het, altijd leuk en de kinderen kijken heel goed wat handige vragen zijn!! dus het ging snel en we kunnen het een paar keer spelen.
Plan voor volgende week: proefjes!
Hieronder de foto’s. Je ziet dat er flinke plassen op het plein stonden. Als je blog per mail krijgt en je de foto’s op groot formaat wilt zien, klik hier voor de link naar de website.