Aangestoken door het lekkere weer de laatste tijd, en omdat we het nog niet gehad hebben over vervoer over water, staat vandaag in het teken van boten.
In de kring hebben we aandacht voor wat de kinderen inbrengen. Een jongen heeft een fototoestel bij zich, dat moet bekeken worden, een ander heeft een medaille gewonnen, er is een prachtige ring. En er is een raadkoffertje. Deze keer zit er iets in van metaal, rond en plat. We hebben een hint nodig. Je gebruikt het om te betalen. Oh, maar dan weten de kinderen het wel, het is een munt!
We doen een proef met oppervlaktespanning op het water. Eerst is het al bijzonder om te zien hoe een druppel ecoline zich verspreidt in het water tot een grote wolk en uiteindelijk de hele teil water blauw kleurt. We leggen een klein bootje van papier geknipt in het water. Nu druppelen we een druppel afwasmiddel in een gaatje in de romp. Wat zal er gaan gebeuren. Iedereen denkt aan zinken, maar dat gebeurt helemaal niet, het bootje krijgt juist heel veel vaart! Dit komt omdat de watermoleculen harder gaan bewegen door het afwasmiddel.
Met elkaar bedenken we wat er allemaal te maken heeft met varen, we maken er een mindmap van.
Daarna een leuke en best lastige klus: een bootje vouwen. Hiervoor moet je goed kijken wat er moet gebeuren, het papier in de goede richting houden en proberen precies te werken. Scherp vouwen is ook belangrijk om het project te laten slagen. Vooral het uit elkaar trekken van de twee punten waardoor als vanzelf de boot tevoorschijn komt is bijzonder. Versieren, en laten drijven natuurlijk.
Hieronder een foto-impressie. Als je de blog via de mail krijgt, kun je deze link klikken om de foto’s groot op de website te zien..