Kolibrie TalentKlas 5-8


kolibrie-avatar

Blog

Blog 22 June 2017

PlusKlussers bedenken bordspel over geld

Vorige week deden we boodschappen, deze week bekijken we de bon nog eens goed, vergroot op het digibord. Wat hebben we uitgegeven, wat is BTW ook alweer?

Oh ja, dat is geld dat naar het rijk gaat. Wat doen die ermee? Ze betalen bijvoorbeeld de juf. Hoeveel hebben we met onze aankopen bijgedragen aan het salaris van de juffen? 25 en 27 cent. Gelukkig worden er nog veel meer boodschappen gedaan en op andere manieren belasting betaald. Dat gaan we volgende week zien als we naar het douane en belastingmuseum gaan.

We hebben het nog even over pinnen, wat doe je dan, wat gebeurt er eigenlijk. Binnen no time valt het woord sparen en ook het woord rente een keer, dat leg ik uit door biljetten uit mijn portemonnee aan een jongen te geven, hij is de bank. De bank geeft mij iets omdat ze mijn geld mogen gebruiken (de jongen weet: bijna niets). De bank kan het geld aan iemand anders geven die het wil lenen. Diegene moet weer betalen voor het gebruik van dat geld.

Tijdens het eten en drinken kunnen we snoepen van wat er over was van de vorige keer. Sommige kinderen ontdekken dat groentechips best lekker zijn.

De opdracht van vandaag is om in teams een soort ganzenbordspel te bedenken over geld. Het is een soort route die je loopt met niet meer dan 40 vakjes. Je start met €50,-, onderweg geef of raak je geld kwijt, maar je krijgt misschien ook wel weer. Het is een bedenkopdracht, maar ook een samenwerkopdracht. We zien sommige kinderen heel goed leiding geven en goed naar iedereen luisteren. Soms is het ook lastig en wil iemand alleen vasthouden aan zijn eigen idee of invulling. Daar moet je ook in leren.

Hieronder de foto’s. Dit is de link naar de website als je blog per mail krijgt.