De vakantie is voorbij, tijd voor een nieuw thema: geld. We hebben er allemaal mee te maken, maar wat weten wij er eigenlijk van? Eerst maar eens kijken hoe het eruit ziet.Twee kinderen in de klas hebben zelf muntgeld meegebracht, er is een munt uit Denemarken en een zelfgeslagen vikingmunt, en een heel doosje met allerlei ‘vreemde’ munten.
Op het digibord is dalijk te zien welk papiergeld we allemaal hebben, en ook even een blik op hoe de gulden-biljetten er vroeger uitzagen. Voor ons juffen een raar idee dat dat voor de kinderen van nu echt iets onbekends is. Ze zien ook een filmpje over hoe geld gemaakt wordt, er zitten allerlei kenmerken in die de biljetten heel bijzonder en moeilijk na te maken maken.
We vragen de kinderen wat ze zouden willen weten over geld, welke vragen ze hebben. Er komt een hele lijst.
Er zijn vergrootglazen om ook de details goed te kunnen zien. Wij geven de opdracht om nieuwe biljetten te ontwerpen, niet voor de euro, maar voor eigen Kolibriegeld. Eerst stemmen we hoe de nieuwe munteenheid dan moet heten. Er worden verschillende voorstellen gedaan, uiteindelijk kiezen we voor Koli.
Er worden verschillende ontwerpen bedacht. Het blijkt ondertussen ook dat je munten goed op papier tevoorschijn kunt toveren door ze onder een vel papier te leggen en eroverheen te kleuren met een potlood. Kleurpotlood werkt het best. Een jongen ontdekt nog iets leuks: als je dit doet en heel hard krast, dan staat de munt in reliëf in het papier gedrukt als je het papier omdraait. Dit kunnen we mooi gebruiken als een soort van watermerk in onze biljetten! Helemaal leuk als een meisje een munt ontdekt met een vogel die best een kolibrie zou kunnen zijn. De biljetten zijn nog niet af, daar kunnen we volgende week aan verder werken.
We eindigen met het raadkoffertje, die is supermoeilijk: er blijkt zo’n soort ring met grote ogen in te zitten.
Hieronder een aantal foto’s van de ochtend. Als je de blog per mail krijgt kun je hier klikken om de foto’s op groot formaat op de website te bekijken.