Vandaag gaan we nadenken over een andere manier die in beweging kan brengen: lucht. Wij kunnen dat ook zelf, hoe? De juf zucht diep. Door te blazen, met je longen! Precies, dat gaan we eerst leuk uitproberen. Iedereen een wattenbolletje, kijken of je die naar de overkant kunt blazen. We maken er een wedstrijdje van op een klein tafeltje, wie lukt het om het balletje aan de overkant van tafel te blazen? We ontdekken dat het uitmaakt of je hoog of laag blaast, we voegen rietjes toe zodat er meer gestuurd kan worden. Iedereen komt aan de beurt.
Bij het eten en drinken pakken we er een leuk boek bij, het heeft een soort hyper-praatplaten, zoveel staat erop. Het gaat over vervoersmiddelen en er valt van alles over te vertellen en te vragen, ieder kind mag iets kiezen en aanwijzen.
Heerlijk weer en de zandbak is ook open, dat is genieten bij het buitenspelen.
We gaan een soort blaaspijpjes maken van twee rietjes, een dik en een dun rietje dat precies in het dikke rietje past. Wel de bovenkant dichtplakken, anders gaat je blaaslucht er gewoon doorheen. We proberen uit. Zo, dat gaat ver!
Wat gaat er nog meer de lucht in? Een raket bijvoorbeeld. De kinderen kleuren een eigen raket, uitknippen, op een rietje plakken, uitproberen. Het gaat goed! Maar hij gaat langzamer dan het rietje zonder raket, hoe zit dat? De raket maakt hem zwaar. Volgende keer praten we daar nog even over door.