Vandaag is een voortzetting van wat we vorige week hebben gedaan. Toen hebben we de werking van een fiets bestudeerd en gezien dat tandwielen daarin de hoofdrol spelen.Het werkt altijd goed om dingen zelf, lijfelijk te ervaren, en bewegen staat ook hoog in ons vaandel, dus nu spelen de kinderen zelf voor tandwiel. Ieder in een hoepel, armen recht vooruit, dat zijn de tanden van het wiel. Als het enen kind start met draaien, geeft het met zijn ‘tanden’ het andere kind als het ware een zetje, dat kind wordt dan in gang gezet, in tegengestelde richting. Het heeft wat voeten en oefening in aarde. Je moet goed kunnen voelen en goed je lijf aansturen…
Na een paar pogingen zijn we zover om met elkaar tandwielen met meer tanden te vormen. Samen in een hoepel, ruggen tegen elkaar, armen vooruit gestoken, draaien maar. Dit is ingewikkeld omdat de kinderen een paar dingen tegelijk hebben om op te letten: de beweging van de anderen, het ronddraaien van je lichaam en je armen uitgestoken houden. Uiteindelijk functioneert het en draait er een blauw tandwiel tegen een rood tandwiel!
Speciaal voor deze les is er nog een doos met speelgoedtandwielen aangeschaft waarbij je ook een ketting kunt gebruiken. Zo kun je ook goed zien en ervaren dat de draairichting van twee tandwielen dan wel hetzelfde blijft. We geven ook een paar voorbeelden op papier die ze na kunnen bouwen en dan draairichtingpijltjes aangeven op de tekening. Iedereen is anders, voor de een is het nabouwen al een brug te ver, de ander kan de draairichtingpijltjes goed aangeven zonder te bouwen. Sowieso vinden alle kinderen opdracht-loos bouwen veel leuker :).
Verder was het goed weer en hebben we natuurlijk lekker buiten gespeeld en hebben we gesproken naar aanleiding van een praatplaat in het fietsenboek. Iedereen wilde graag vertellen wat voor fiets hij zelf had en een meisje gaat juist deze dag voor het eerst op een nieuwe fiets zonder zijwieltjes fietsen.
Volgende keer zijn de tandwielen klaar, dan brengen we op een andere manier dingen in beweging.