PlusKlus3+


kolibrie-avatar

Blog

Blog 08 May 2017

Bewegen en vervoer, hoe werkt een fiets eigenlijk?

Wij starten met een nieuw thema: bewegen en vervoer.

Eerst de vraag: wat is bewegen eigenlijk? Dat kun je het beste voordoen natuurlijk. Mensen kunnen bewegen. Wat kan nog meer bewegen? Dieren, bedenkt een meisje. Vervolgens bedenken de kinderen ook nog dingen die kunnen bewegen. De knop van de kraan kun je bewegen en dan komt er water uit, dat beweegt ook. We schijven alles op.

 

 

Om dadelijk te kunnen begrijpen hoe een fiets werkt, krijgen de kinderen eerst met een groepje een kleed vol tandwielenspeelgoed. Daar mogen ze mee aan de slag. Na een tijdje vragen wij wat ze ontdekt hebben: ze zijn rond, de tandwielen draaien, als je er één draait draait de ander of een heel rijtje mee. En met een hulpvraag: als je de ene de ene kant op draait, draait de ander de andere kant op.

Tijdens het drinken lezen we voor uit een Wille Wete-boek over fietsen. Daar komt de geschiedenis even langs en voor we bekijken welke soorten het boek allemaal bedacht heeft, gaan we eerst zelf nadenken welke fietsen er allemaal zijn. Best veel! Voor kinderen en volwassenen, voor in het circus en voor als je veel wilt vervoeren, en fietsen voor met z’n tweeën.

Fijn, juf Elly heeft een racefiets, die blijkt een heleboel tandwielen te hebben! Daar kunnen we mooi eens bestuderen hoe die tandwielen werken. ze zin nodig voor de versnelling. Die bepaalt weer hoe snel de trappers rond kunnen gaan, en hoe snel het wiel draait. We binden een plakkertje aan een spaak, dan kun je goed zien hoe snel het wiel draait. Door de ketting worden de tandwielen verbonden. Er zijn grote en kleine tandwielen. Door te schakelen wisselt de ketting van tandwiel. Iedereen mag een keer aan de trappers draaien. Dat kan, want de fiets staat op zijn kop.

Als afsluiting tekenen de kinderen een fiets of tandwielen. Hieronder een foto-impressie.