Vorige week hebben we het gehad over hoe vissen ademen, wij zagen er een filmpje over. Goed dat we er vandaag op terugkomen, want ze kunnen er zelfs met hulpvragen niet veel over terugvertellen. Ze weten wel nog heel goed dat bellen van lucht zijn! Zo zie je maar weer, dingen waar je hele lijf bij betrokken is, beklijven het best.
Nu kunnen de kinderen zelf kijken hoe een vissenlijf precies in elkaar zit, want we hebben een echte vis meegenomen, een makreel. De kieuwkleppen kun je openklappen en dan zie je de plaatjes zitten. Je kunt ook zien dat er een doorgang is naar de bek waar het water doorheen komt en via de kieuwen weer naar buiten gaat. Het lijf is soepel, je kunt er gemakkelijk ‘visbewegingen’ mee maken.
We zie op de laptop allerlei vissen met schutkleur of camouflage, je moet goed kijken wil je ze zien. Daarna tropische vissen. Die zijn bontgekleurd, daardoor vallen ze als je ze los ziet heel erg op, maar als ze tussen koraal zwemmen lijken ze weer veel op hun omgeving.
De reden van die bonte kleuren is verschillend: camouflage, waarschuwen dat ze een gevaarlijke vis zijn die niet gegeten kan worden en pronken, opvallen met de mooie kleuren. Vergelijk: de juf in een zwart vest tegenover een in verschillende tinten roze gebreid jurkje.
De boeken over allerlei vissen vinden de kinderen ook interessant. We eindigen met een opdracht om koraal te maken met gescheurd papier en als je tijd hebt alvast een ontwerp voor een tropische vis. Volgende week gaan we die maken van klei. We hebben al gezien dat de mond, de vinnen, de staart en de buikvorm allemaal anders kunnen zijn.
Hieronder de foto’s van de ochtend. Klik op een foto voor vergroting.