We hebben een goede ochtend, leerzaam en bijzonder omdat we iets doen wat je normaal eigenlijk nooit doet: geen model, maar een echt (schapen)hart bestuderen. Dat kun je gewoon bij de slager halen. Eerst een beetje een gek idee, maar dan mega-interessant. Je kunt heel goed de slagaders zien, hoe dik de wanden daarvan zijn, dat ze in het hart uitkomen, zo groot dat je je vinger erin kunt steken. Als je niet wil hoef je dit niet te doen, maar tot mijn verbazing wil iedereen wel kijken. Een meisje wil het niet aanraken, ze is tenslotte vegetarisch.
Natuurlijk doen we nog meer. We starten met gedragsafspraken maken, dat was even nodig en de kinderen hadden goede ideeën en er werd goed naar elkaar geluisterd en nagedacht over de impact van bepaalde afspraken.
We halen even terug wat we vorige keer geleerd hebben over het hart. Op het digibord staat een plaatje waar je heel goed kunt zien waar in je lichaam de meeste haarvaatjes zitten (hoofd!, vingertoppen). We brainstormen hoe dat zou komen. We zien nog een keer in schema hoe het hart ervoor zorgt dat bloed langs de longen gaat om zuurstof te halen en daarna naar alle plaatsen in het lichaam om zuurstof af te geven. Bij het buitenspelen doen we een spel: twee groepen rennen om de buurt met een zuurstofblokje naar de overkant waar ze het blokje afgeven aan de organen. Ze nemen een blauw koolstofdioxideblokje mee. Ze doen hard hun best, winnen of verliezen is voor sommige kinderen een heel groot ding.
Wij kunnen nu concluderen dat je van veel bewegen, rennen, sneller gaat ademen. Je hart klopt sneller, zo zorg je ervoor dat er steeds voldoende zuurstof bij je spieren komt. Dat is leuk, wat we spelen gebeurt terwijl in je eigen lichaam. Het groepje dat het hardst rent, zorgt ook het snelst voor zuurstof bij de organen en alle delen van het lichaam.
Binnen doen we het raadkoffertje, en een soort circuitje. Wie niet aan de beurt is kan kiezen: maak een tekening bij een spreekwoord dat met het lichaam te maken heeft, maak een uitlegposter over het hart, of maak een a-b-c over het lichaam. De groepjes die geroepen worden luisteren met een stethoscoop hoe snel hun hart klopt, in rust en na een springpartij (bleek lastig). Op een andere plek kunnen ze handschoenen aandoen en het echte hart bekijken.
We hebben nog wat leuke proefjes die meer gericht zijn op hoe de longen werken, daar gaan we dus volgende week mee verder.
Krijg je deze blog per mail? Klik deze link om de foto’s op ware grootte op de website te zien.